hero-header-2400x1100-v1-onderzoek-en-campuslife

VUB: dat zijn wij

Vrijheid, gelijkwaardigheid en verbondenheid: dat zijn de humanistische waarden van onze universiteit. De VUB is een humanistische universiteit. Wat dat wil zeggen? Heel wat. Maar voornamelijk toch dat we ieder van ons als vrij, gelijk en verbonden beschouwen. Vrij om zich een mening te vormen op basis van vrij onderzoek, zonder rekening te houden met puur op gezag gebaseerde argumenten. Gelijk in de zin dat niemand minder of meer is dan de ander, ongeacht sociale of etnische afkomst. En verbonden omdat we met z’n allen samenleven, voor dezelfde uitdagingen staan en met respect behandeld willen worden.

Lees meer over onze historiek en gedachtegoed

Waarom nalaten aan de VUB?

Wat u schenkt of nalaat aan de VUB heeft een belangrijke maatschappelijke impact. Want dankzij uw steun schenkt u meer denk- of labotijd aan wetenschappers en u vormt kritische denkers van de volgende generatie. Elke filantropische donatie is een extra zaadje dat mee onderwijs, onderzoek of innovatie steunt en complexe vraagstukken helpt op te lossen. Voor de samenleving. En dus voor u.

Mireille Aerens

wijlen Mireille Aerens

De dierenliefde van Mireille Aerens leeft verder dankzij haar legaat

VUB filantrope Mireille Aerens had een hart voor dieren. Daarom besloot ze om een groot deel van haar vermogen te schenken aan de VUB. Haar wens om geen proefdieren meer te gebruiken voor de wetenschap vertaalde ze in een eigen leerstoel aan de VUB. Mireille Aerens overleed jammer genoeg in 2020 aan de gevolgen van het coronavirus. Dankzij een legaat aan de VUB kan haar hart voor dieren onderzoekers blijvend inspireren om proefdiervrije methodes te ontwikkelen.

"Als we mensen kunnen helpen, voelen wij ons goed"

Tilly en Jan Marcelis kiezen ervoor om met giften en een legaat de VUB te steunen. Met hun engagement willen zij het humanistische gedachtegoed versterken en vooral een maatschappelijk statement maken. Tilly en Jan hebben hun leven lang gewerkt aan een verdraagzame, open en inclusieve samenleving. De projecten die ze ondersteunen, reflecteren die levensfilosofie. Het is hun wens om via deze steun meer structurele oplossingen mogelijk te maken voor de maatschappelijke en medische problemen waar mensen vandaag mee worstelen.

Legatarissen Jan en Tilly

legatarissen Jan en Tilly

Hervorming van schenk- en erfbelasting in het Vlaamse Gewest

Sinds 1 juli 2021 is de hervorming van de schenk- en erfbelasting van kracht in het Vlaamse Gewest. Dit betekent dat het fiscaal voordeel van een duolegaat niet meer van toepassing is voor overlijdens na deze datum, zelfs als het duolegaat is opgenomen in een testament dat voor deze datum is opgemaakt.

Woont u in Vlaanderen en heeft u de VUB reeds opgenomen in uw testament onder de vorm van een duolegaat? Omwille van de hervorming bestaat het risico dat de VUB uw legaat moet weigeren. Uw notaris of de VUB Foundation staan je graag bij om u hierin te adviseren. Aarzel niet om contact te nemen met ons team.

Maar er is ook positief nieuws

Nalaten aan het goede doel werd aantrekkelijker: het belastingtarief voor goede doelen is namelijk verlaagd van 8,5% naar 0%.

Wenst u meer informatie?

Heeft u vragen over uw testament of een schenking? Vraag onze brochure aan of neem contact op met het VUB Foundation team voor een vrijblijvend gesprek. Het hoofd van VUB Foundation kan u telefonisch bereiken op +32 492 55 21 23.

Vraag uw brochure aan

hoofd VUB Foundation Elisabeth Rabaey

Elisabeth Rabaey

Hoofd VUB Foundation & Juridisch Adviseur Nalatenschappen
Gunter Pluymer Senior Fundraiser

Gunter Pluymers

Senior Fondsenwerver & Verantwoordelijke Nalatenschappen

Wilt u de VUB nu al steunen?