Een duw in de rug voor natuurwetenschappen

Het Fonds voor natuurwetenschappen in de samenleving is een initiatief van alumna experimentele natuurkunde Krist'l Van Ouytsel. Het Fonds ondersteunt het Solvay Science project, het STEM-Steunpunt Brussel en de vakgroep Fysica en Sterrenkunde aan de VUB.

Help jij mee?

2022_Jonge aziatische wetenschapper doet onderzoek met behulp van microscoop_Laboratoriumapparatuur in een medisch laboratorium_S_1774768034

Solvay Science Project

Sinds 1911 vinden in Brussel de Solvayraden Fysica en Chemie plaats. De documenten van deze historische Solvayraden zijn een unieke bron voor de analyse van de ontwikkeling van de moderne fysica en chemie. Ze vonden hun weg naar archiefcentra over de hele wereld. De Internationale Instituten voor Fysica en Chemie (IIFC) - opgericht door E. Solvay en beheerd door de VUB, de ULB en de familie Solvay - wil de documenten verzamelen en bewaren. In samenwerking met de VUB en de ULB ontstond daarom in 2018 het Solvay Science Project (SSP).

Doel van het fonds? Een erkenning krijgen van UNESCO voor het historische belang van de Solvayraden.

STEM-Steunpunt Brussel

STEM staat voor Sciences (wetenschappen), Technology (techniek), Engineering (ingenieurswerk), & Mathematics (wiskunde). Sinds 2016 wil het STEM-Steunpunt Brussel leerkrachten in de Brusselse regio ondersteunen rond het vernieuwende STEM-onderwijs. Het Steunpunt is verbonden aan de Universitaire Associatie Brussel (UAB).

Doel van het fonds? Een financiële duw in de rug geven aan de activiteiten van het Steunpunt.

2022_Logo_STEM TEUNPUNT BXL
2022_Sterrenkunde_S_156414958

Vakgroep Fysica en Sterrenkunde

De vakgroep Fysica en Sterrenkunde aan de VUB werkt aan de verspreiding en popularisering van de fysica en sterrenkunde.

Doel van het fonds? Jongeren uit het secundair onderwijs warmer maken voor studies in de fysica en sterrenkunde (en natuurwetenschappen in het algemeen) aan de VUB.

Schenk nu en maak het verschil!

Schenk online of via een overschrijving op het rekeningnummer BE51 0013 6779 3562 van de VUB met vermelding GIFT FO8. Giften vanaf € 40 zijn fiscaal aftrekbaar.

Doneer

Ontdek welke fondsen je nog kan steunen

Ga naar het overzicht