STEAM Academie

De VUB, onder leiding van B-PHOT Brussels Photonics, lanceert in 2023 een educatief centrum in Gooik waar wetenschap, technologie, techniek, kunst en wiskunde elkaar ontmoeten. Onder impuls van B-PHOT-onderzoeksdirecteur Hugo Thienpont, Nathalie Debaes en Tine De Pauw verenigt het project de VUB-faculteiten om de academie van de toekomst te lanceren.

Lees de brochure

Kind ontdekt wetenschap dankzij STEAM Academie

Bouw mee aan de academie

Wie zijn/haar steentje bijdraagt aan het fonds, helpt mee aan de invulling van de acamedie.

Concreet betekent dit:

• lasercutters, 3D printers, freesmachines voor in het fablab
  • trekkasten, machines en tools voor het bio hacklab
  • de nieuwste technologische educatieve snufjes voor in de klas van de toekomst.

Naast leerlingen van het lager en secundair onderwijs, wil de STEAM Academie ook jongeren, leerkrachten en lokale inwoners aantrekken, maar eveneens ondernemers uit de regio. Studenten en wetenschappers van VUB zullen hun theorie er kunnen toepassen in de praktijk. De universiteit voorziet polyvalente ruimtes en een aula voor 150 personen. Om verschillende activiteiten te kunnen organiseren, zullen die ruimtes modulair opgebouwd worden. Naast een Bio Hacklab zal er ook een VUB FabLab geopend worden voor geïnteresseerde creatievelingen.

Schenk nu en maak het verschil!

Schenk online of via een overschrijving op het rekeningnummer BE51 0013 6779 3562 van de VUB met vermelding GIFT PR21. Giften vanaf € 40 zijn fiscaal aftrekbaar.

Doneer