Onderwijskwaliteit van de opleiding

Onderwijskwaliteit staat centraal aan de VUB. Dat zeggen we niet zomaar: we nemen regelmatig onze opleidingen vakkundig onder de loep om ze af te stemmen op de veranderende noden van onze studenten in een snel veranderende samenleving.

Onderstaande publieke informatie maakt deel uit van de kwaliteitscyclus van de Vrije Universiteit Brussel en werd bekrachtigd door de Academische Raad op 04/09/2023.

Troeven

  • Actieve betrokkenheid van onderwijsteam en studenten: Het besluitvormingsproces binnen het onderwijs wordt gekenmerkt door de actieve deelname van alle betrokkenen. Het onderwijsteam houdt rekening met de behoeften van de studenten, zowel bij het ontwerpen van het curriculum als tijdens de besprekingen binnen de opleidingsraad.
  • Focus op duurzaamheid: Het curriculum omvat een diepgaande verkenning van verschillende aspecten van duurzaamheid vanuit diverse perspectieven. Het hoofddoel hiervan is om bedrijfseconomen op te leiden die duurzaamheid als een centraal element binnen hun vakgebied plaatsen.
  • Stimulering van professionele vaardigheden: Naast het overbrengen van theoretische kennis, besteedt het programma aandacht aan de ontwikkeling van praktische vaardigheden. Hierdoor worden studenten optimaal voorbereid op hun toekomstige loopbaan.

 

Ontwikkelkansen

  • Alumnisamenwerking: De opleiding kan proactief de banden met oud-studenten versterken en gebruikmaken van hun expertise en inzichten binnen het programma.
  • Bevordering van internationale betrokkenheid: Door internationale vaardigheden duidelijk te definiëren als leerdoelen, kan de opleiding de groei en ontwikkeling van deze vaardigheden bij studenten beter monitoren en ondersteunen.
  • Studentenvertegenwoordiging: Om de betrokkenheid van studenten bij de opleiding te vergroten, is het waardevol om een stabiele groep studentenvertegenwoordigers in de opleidingsraad te hebben. Dit zorgt voor een soepele overdracht van vertegenwoordiging en motiveert studenten om actief deel te nemen aan de opleidingsraad.

 

Waar is de opleiding nu al mee bezig?

  • Profilering: Gezien de grote diversiteit onder studenten, is duidelijke communicatie over het unieke profiel van de opleiding essentieel om studenten met de juiste voorkennis te bereiken. Data over studentenachtergrond en studieresultaten verschaffen hierbij waardevolle inzichten. Tijdens een onderwijsdag zal het onderwijsteam de profilering scherpstellen.
  • Focus op duurzaamheid: De opleiding blijft het samenhangend programma rond duurzaamheid doorheen de bachelor- en masterjaren continu verder ontwikkelen.
  • Inzet voor diverse en toegankelijke onderwijsaanpak: De opleiding houdt in haar onderwijsaanpak rekening met verschillende achtergronden en leerbehoeften. Allereerst is er een voorbereidingscursus wiskunde beschikbaar, evenals individuele begeleiding voor wiskunde en taal doorheen het hele programma. Voor studenten met buitengewoon talent biedt de opleiding een excellentieprogramma aan en bestaat de mogelijkheid om een doctoraal traject te volgen als onderdeel van de masterproef.

Bij wie peilen we naar de kwaliteit van onze opleidingen? 

Als universiteit bieden we onze studenten geregeld de kans om hun ongezouten mening te geven over hun opleiding tijdens hun academische loopbaan. We gaan ook te rade bij onze docenten en assistenten en we peilen naar de verwachtingen van het toekomstige werkveld. Om steeds de vinger aan de pols te houden, bevragen we regelmatig onze oud-studenten die ondertussen al aan de slag zijn in de sector en vergelijken we met andere universiteiten in binnen- en buitenland. Elke zes jaar vindt een Peer Review plaats waarbij een panel van experten sterktes bevestigt en aanbevelingen kan formuleren. Tot slot maakt de Kwaliteitsraad Onderwijs een finale beoordeling in een Borgingsbesluit.

 

Kwaliteitscyclus

Elke opleiding doorloopt ook een zesjaarlijkse cyclus om de onderwijskwaliteit te garanderen. De planning voor deze opleiding wordt in onderstaande tijdslijn weergegeven.

Kwaliteitscyclus