woensdag, 22 mei, 2024 - 20:00 tot 22:00

Triomflaan, VUB Entrance 6

Brussels

€ 5/€8 (suggestieprijs)/€12

Het rijk van schimmels daagt onze conventionele opvattingen over individualiteit, intelligentie, samenwerking, immuniteit en sterfelijkheid uit. Hoewel schimmels uitgebreid worden bestudeerd voor hun innovatieve toepassingen en hun therapeutische eigenschappen, ligt er nog een groot terrein braak. Door ons onder te dompelen in de studie van schimmels en ons te engageren met mycelium in samenwerkingsverbanden, roepen we een rijk schimmelbeeld op. Het omarmen van het concept 'mushrooming' als methodologie zet ook aan tot nadenken over de vitaliteit die inherent is aan levende kunst. Bovendien, als we erkennen dat performance en theater verwant zijn aan levende ruïnes die voortdurend transformatie ondergaan, hoe benaderen we dan hun vergankelijkheid, aanpassingsvermogen en onderlinge verbondenheid binnen grotere ecologische systemen?

Giuliana Furci, een internationaal gerenommeerd veldmycoloog en auteur van talloze gidsen, en de oprichter van de Fungi Foundation - 's werelds eerste NGO gewijd aan het behoud van schimmels - zal inzichten delen over haar ontdekkingen, de vooruitgang in schimmeltechnologieën, en het veranderende landschap van de mycologie. Kunstenaars Sara Manente en Augusto Corrieri geven hun visie en reflecteren op recente projecten en samenwerkingsverbanden. Samen zullen deze sprekers zich verdiepen in het snijvlak van schimmelstudies, hedendaagse performance en ecologisch bewustzijn, en ons uitnodigen om onze relatie met de levende wereld te heroverwegen en het transformerende potentieel dat inherent is aan het omarmen van het schimmelrijk. Het gesprek wordt gemodereerd door Eylül Fidan Akıncı.

Organisatie

Onderdeel van A Series of More-Than-Human Encounters, een samenwerking tussen Crosstalks en Kaaitheater. Dit gesprek is georganiseerd in samenwerking met Pilar en Sara Manente in het kader van de tentoonstelling Towards a Ruined Theater.

De wereld heeft je nodig

Dit initiatief maakt deel uit van het publieksprogramma van de VUB: een programma voor iedereen die vindt dat het anders kan in de wereld en gelooft dat wetenschappelijke inzichten, kritisch denken en dialoog een belangrijke eerste stap zijn om je stempel te drukken op jouw omgeving en de wereld.

Als Urban Engaged University wil de Vrije Universiteit Brussel een drijvende kracht van verandering in de wereld te zijn. Met ons academisch onderwijs en ons innovatief onderzoek dragen we bij aan de Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties en drukken we mee onze stempel op de toekomst.

Creëer mee(r) impact