De VUB startte het nieuwe jaar met het nieuwe Fonds voor natuurwetenschappen in de samenleving. De vrouw achter het fonds is alumna experimentele natuurkunde Krist’l Van Ouytsel. Dr. Van Ouytsel behaalde bovenop haar Masterdiploma een doctoraat in de Wetenschappen aan de VUB. Nu werkt ze bij een internationale organisatie als wetenschapper en onderzoeker. Zij blikt terug op haar studententijd en vertelt waarom ze dit nieuw fonds tot leven heeft geroepen.

Alumna dr. Krist'l Van OuytselAlumna experimentele natuurkunde dr. Krist’l Van Ouytsel

Krist’l haar studententijd aan de VUB begon als een nieuwsgierige jongere die de wereld beter wou begrijpen: “Ik was enorm geboeid door het heelal, over het concept tijd en de oorsprong van het leven.” Zij voelde zich al snel thuis toen ze de leslokalen wisselde voor de aula’s. “Hoe verschillend de andere studenten en ik soms ook van elkaar waren, onze dromen, vragen en twijfels brachten ons samen. En de grote gangen waar wij als eerstejaars met schroom naar de colleges liepen – langs de bureaus van onze professoren – die schepten een band.”

De grenzeloze vrijheid die je voor het eerst proeft op kot en de vrienden die je er maakt voor het leven. Die blijven Krist’l tot op de dag van vandaag bij. Haar studies aan de VUB vormden haar tot de persoon die zij vandaag is. Ook op professioneel niveau: “Ik leerde dat je met de juiste inzet en volharding je dromen kan waarmaken. Vroeger waren wetenschappers en onderzoekers beroepen waar ik naar opkeek. Ze leken haast onbereikbaar voor mij. En vandaag oefen ik dat gewoon uit. Daarvoor ben ik mijn alma mater enorm dankbaar.”

Net daarom deed ze drie jaar geleden een royale gift aan de VUB. Nu besloot ze ook nog eens een nieuw fonds op te richten. “Onze proffen waren altijd erg begaan met hun studenten. We waren meer dan louter nummers voor hen. Pas later realiseerde ik de impact daarvan. Daarom wou ik iets terugdoen.”

Zij nam contact op met em. prof. dr. Franklin Lambert. Hij vertelde haar over zijn onderzoek naar het wetenschappelijk belang van de Solvay Raden Fysica en Chemie. Deze Raden vinden sinds 1911 plaats in Brussel. De documenten die verband houden met de Solvay Raden zijn verspreid over archiefcentra over heel de wereld. Ze zijn een unieke bron voor de analyse van de ontwikkeling van de moderne fysica en chemie. Juist daarom ondersteunt het fonds het Solvay Science Project: een in 2018 gelanceerd initiatief met als hoofddoel om een erkenning te verkrijgen door UNESCO voor het historische belang van de Solvay Raden.

Een tweede pijler binnen het fonds is de ondersteuning van het STEM Steunpunt Brussel dat wetenschappen, techniek, ingenieurswerk en wiskunde in het secundair onderwijs promoot. Vertrekkend van voor jongeren relevante thema’s wil het STEM Steunpunt Brussel verbanden leggen tussen deze disciplines en de verwevenheid ervan stimuleren. Em. prof. dr. Henri Eisendrath, Frank Noten en de Universitaire Associatie Brussel zijn de grondleggers van dit Steunpunt. “Uit eigen ervaring weet ik hoe belangrijk het is om gebruik te kunnen maken van de juiste tools bij het oplossen van een probleem of vraagstuk. Daarom wou ik ook hieraan mijn steentje bijdragen”, aldus Krist’l Van Ouytsel.

Tenslotte ondersteunt Krist’l met haar nieuwe fonds ook de VUB vakgroep Fysica en Sterrenkunde. “Dit was een logische stap voor mij vanwege mijn studiekeuze en blijvende interesse in het onderzoek dat de vakgroep voert. Dat bepaalde deels ook mijn professionele carrière. Mijn dank gaat in het bijzonder uit naar de voorzitter van de vakgroep prof. dr. Alexandre Sevrin en vicerector prof. dr. Jan Danckaert voor hun ondersteuning en enthousiasme om het fonds tot stand te laten komen.”

Ben jij ook gepassioneerd door natuurwetenschappen en wil je jouw steentje bijdragen aan dit nieuwe fonds? Dat kan met een overschrijving op het rekeningnummer BE51 0013 6779 3562 van de VUB met de vrije mededeling ‘Gift FO8’. Giften vanaf €40 zijn tot 45% fiscaal aftrekbaar. #WeAreVUB

Lees meer over het Fonds voor natuurwetenschappen in de samenleving.