Zaterdag 4 februari belichten we de strijd tegen kanker. In het kader van Wereldkankerdag interviewden we prof. dr. ir. Damya Laoui, teamleider van de onderzoeksgroep ā€˜Cellular and Molecular Immunologyā€™. Ze voert samen met haar team fundamenteel onderzoek naar een kankervaccin tegen kankerherval en uitzaaiingen.

Damya werkt als professor aan onze universiteit en het Vlaams Instituut voor Biotechnologie. Haar focus ligt op nieuwe therapieĆ«n tegen kanker. Zo werd ze in 2018 nog verkozen als grootste wetenschapstalent van Vlaanderen en Nederland en mocht ze in 2019  de Ignace Vanderschueren Prijs in ontvangst nemen voor haar doctoraatsonderzoek naar de rol van immuuncellen bij kanker. Op dit moment werkt ze samen met haar team aan de ontwikkeling van een vaccin tegen kankeruitzaaiingen.

Wat is immuuntherapie?

ā€œIn kwaadaardige tumoren zitten niet alleen bedreigende kankercellen maar ook een heel aantal cellen van ons afweersysteem, ook wel gekend als ons immuunsysteem. Immuuntherapie geeft die cellen van ons immuunsysteem een boost, waardoor ze kankercellen gemakkelijker kunnen herkennen Ć©n vernietigen. Uit onderzoek hebben we geleerd dat sommige van die immuuncellen, de zogenaamde ā€˜dendritische cellenā€™ zeer goed zijn in het herkennen van kankercellen en het aanwakkeren van onze soldaten. Het zijn deze dendritische cellen die we gaan inzetten om een gepersonaliseerd vaccin te ontwikkelen dat ervoor moet zorgen dat mensen met kanker niet hervallen.

Hoe gaat dit dan concreet in zijn werk?

Wel, stel dat jij bijvoorbeeld longkanker hebt. Dan zal jouw tumor chirurgisch worden verwijderd. Wij halen daar de goede dendritische cellen uit en spuiten deze vervolgens opnieuw in jouw lichaam als een persoonlijke therapie. Op die manier kunnen de dendritische cellen ervoor zorgen dat de kankercellen zich niet naar andere delen van het lichaam kunnen  verspreiden en kunnen ze een geheugen opbouwen zodat jij niet zal hervallen.

Hoe verschilt jouw onderzoek met dat van anderen?

"Wij gebruiken cellen van eenzelfde patiĆ«nt. Deze cellen hebben in het lichaam zĆ©lf alle kennis meegekregen over de tumor van de patiĆ«nt en zijn heel goed in het vernietigen van die specifieke tumor. Wij moeten dus niet in het labo de cellen gaan manipuleren, waardoor ze veel beter overleven. En omdat die cellen van de patiĆ«nt zelf afkomstig zijn, ga je ook veel minder neveneffecten krijgen dan bij andere soorten therapieĆ«n.ā€

Wat verwacht je nog voor de toekomst van kankertherapie?

ā€œEr is een algemene trend waarbij er gebruik wordt gemaakt van combinatietherapieĆ«n.  Onze dendritische cel-vaccinatie werkt nu bij muismodellen, en hopelijk binnenkort ook bij patiĆ«nten. Indien bepaalde patiĆ«nten toch niet zouden reageren op het vaccin, gaan we eerst proberen te achterhalen wat de resistentiemechanismes zijn en nadien, welke specifieke therapieĆ«n we moeten combineren om het wel te laten werken. Kortom, een combinatie van verschillende therapieĆ«n en meer gepersonaliseerde therapieĆ«n zullen de toekomst van kankeronderzoek bepalen.ā€

Voor meer info over het onderzoek, surf zeker naar de webpagina van de faculteit WE.

Yamina Krossa Fonds

In 2015 startte Yamina Krossa een campagne voor de volledige terugbetaling van borstreconstructies bij borstkankerpatiƫnten. Met de resterende middelen financiert het Yamina Krossa Fonds nu fundamenteel onderzoek naar een kankervaccin van prof. dr. Damya Laoui. U kunt hiervoor een bijdrage leveren via de website van het Yamina Krossa Fonds.

Interview met Damya Laoui

Vrije Universiteit Brussel en UZ Brussel in strijd tegen kanker

Zaterdag 4 februari is het Wereldkankerdag, de dag waarop wereldwijd wordt stilgestaan bij de impact van kanker. Als Urban Engaged University zet de Vrije Universiteit Brussel zich in voor de strijd tegen kanker door middel van onderwijs en wetenschappelijk onderzoek. Het UZ Brussel, het universitair ziekenhuis van de VUB en verbonden aan de faculteit Geneeskunde en Farmacie, is een belangrijke partner in zorg, onderwijs en onderzoek.

Door kennis en experten rond kanker te bundelen, willen beide instellingen bijdragen tot een betere maatschappelijke bewustwording rond kanker en kankeronderzoek. Want meer awareness is nodig ter preventie en genezing van kanker Ʃn het komt ook de zoektocht naar kankerremedies en het welzijn van kankerpatiƫnten ten goede.