Maandag 9 januari werd de eerste nieuwjaarszitting  van Vrije Universiteit Brussel in drie jaar gehouden. Meer dan duizend mensen luisterden in aula Q op de campus in Etterbeek naar de nieuwjaarsboodschap van rector Jan Danckaert. De bijeenkomst werd opgeluisterd door muzikale talenten van de VUB zelf en verstandige adviezen om fit te blijven in het nieuwe jaar. Traditioneel werden ook de personeelsleden gehuldigd die jubileum vierden aan de VUB of met pensioen gingen.

Rector Jan Danckaert wil de  VUB op de kaart blijven zetten als pionierende, groeiende en warme universiteit.  â€śWe zijn en we blijven een pionierende universiteit en hebben er alweer – en niemand doet het ons na – een anderstalige bachelor bij. Na de —zeer succesvolle— Engelstalige Ba Social Sciences en vervolgens Ba Business Economics, zijn we dit academiejaar gestart met een Multilingual Bachelor in Linguistics and Literary Studies. Kortweg MuBa. En we zijn ook gestart met een gloednieuwe Nederlandstalige bacheloropleiding, die doet denken aan vele jaren geleden toen we als eerste universiteit met Informatica startten. De meeste mensen hadden toen nog nooit een PC van dichtbij gezien. Vandaag starten we met een bachelor in ArtificiĂ«le Intelligentie.”

Jobzekerheid

Hij sprak geruststellende woorden over de financiële situatie van de VUB. “Het is zo – hoe zou het anders kunnen – dat we als universiteit de fors gestegen energieprijzen en de torenhoge inflatie aan den lijve ondervinden. Daar zullen we altijd heel transparant over zijn. Maar ik zou toch graag en heel nadrukkelijk ieder van jullie willen geruststellen. Het water staat ons niet aan de lippen. We doen er alles aan om ervoor te zorgen dat de personeelsaanstellingen maximaal gegarandeerd blijven. Mits het aanspreken van een deel van de saldi, kunnen we dat ook doen. En zullen we dat blijven doen.”

You Are Not Alone

Een warme universiteit betekent ook een universiteit die grens overschrijdend gedrag niet tolereert. Daarvoor wordt nu het YANA-beleid uitgerold. Waarbij YANA staat voor: You are not alone. Jan Danckaert: “Wat betekent dat nu concreet? Wel, we zetten in de eerste plaats volop in op preventie en bewustmaking. Maar als - ondanks alle campagnes - zich toch grensoverschrijdend gedrag voordoet, dan doen we er alles aan om melders zich niet alleen te laten voelen. You Are Not Alone. We hebben de werking van ons Meldpunt onder de loep genomen en grondig verbeterd. Onze tuchtprocedure voor personeelsleden wordt aangepast. En we zetten in op bystander-trainingen. Voortaan vind je ook heldere communicatie over grensoverschrijdend gedrag. Op onze gloednieuwe VUB.be website staat alle info over grensoverschrijdend gedrag op één plek.” Deze is hier te vinden.

VUB-sterren

De muzikale talenten van de VUB lieten op een zeer plezierige manier van zich horen tijdens de nieuwjaarszitting. Julie Brondeel, Samar Hatem en Margot Van den Brande zongen het publiek toe vanaf het podium. Ook een afvaardiging van het VUB-koor CafĂ© Latte toonde enthousiast haar kunsten. Tenslotte blies Leo Van Biesen, voorzitter van de Vriendenkring van de VUB, traditioneel zijn partij mee op de saxofoon.

Professor bewegingswetenschappen Kristine De Martelaer en Dixie Van De Wiele moedigden het publiek aan om in het nieuwe jaar niet op hun stoel te blijven zitten, maar in beweging te komen. Dixie liet zelfs een fitness-oefening ter plaatse door het publiek uit te voeren.

Tenslotte vond er ook de traditionele huldiging plaats voor collega's die al twintig, dertig of veertig jaar aan de VUB werken. Er was ook een eerbetoon voor de collega's die het afgelopen jaar met pensioen gingen of emeritaat zijn gegaan. Na afloop vond er een receptie plaats in de Mandela Zaal.