De VUB is stichtend lid van het Europese universiteitsnetwerk EUTOPIA. Dit jaar is EUTOPIA zelfs het centrale thema van de academische opening van de VUB. Eutopia is opgericht in 2020.

EUTOPIA in Facts & Figures 2021 - 2022

Wat heeft EUTOPIA in drie jaar bereikt? EUTOPIA is opgebouwd rondom zogenaamde Connected Communities. Dit zijn platformen waarop de deelnemende universiteiten hun gezamenlijke ambities op het gebied van onderzoek en vernieuwingen van het curriculum verenigen. Concreet betekent dit dat er nu dertig Connected Learning Communities zijn, waaronder Sport for Social Change, Introduction to Artificial Intelligence en Legal History. Het aantal Connected Research Communities staat op zeventien, met onder meer Photography & Dissent, Sustainable European Private International Law en Durable Materials.

Rector Jan Danckaert: "We moeten ervoor zorgen dat open science een spil is van EUTOPIA.  En door middel van connected learning communities werken we aan de open uitwisseling van leermaterialen en cursussen, waarbij we niet alleen docenten, maar ook studenten actief betrekken."

Wist je dat EUTOPIA ook vier partners heeft buiten de Europese grenzen? Ze zijn weliswaar niet lid van EUTOPIA zelf, maar hebben er een speciale band mee. Het gaat  om Université Internationale de Rabat (Marokko) Kyungpook National University (Zuid-Korea) Monash University (Australië) en Stellenbosch University (Zuid-Afrika).