Online maar ook in de stad

Naar aanleiding van de Internationale Vrouwendag op 8 maart organiseert RHEA - het Expertisecentrum voor Gender, Diversiteit en Intersectionaliteit – van de Vrije Universiteit Brussel van 7 tot 12 maart 2022 haar jaarlijkse Genderweek in samenwerking met verschillende partners. Deze week is gevuld met interessante sprekers en evenementen over gender en diversiteit in stedelijke ruimte, solidariteit met Palestina, de rol van vrouwelijke participatie in kunst, in contexten van geweld,… Genderongelijkheid binnen de academische wereld is ook een belangrijk onderwerp, met o.a. workshops over hoe impliciete vooroordelen te herkennen en het genderevenwicht te verbeteren tijdens aanwervingsprocessen in de academische wereld, en een bystander workshop voor studenten over ongewenst grensoverschrijdend gedrag.

De Genderweek vindt nog grotendeels online plaats, maar ook deels in de stad met de filmvoorstelling 'Hava, Maryam, Ayesha' in de Bozar, de eerste onafhankelijke Afghaanse film volledig opgenomen in Afghanistan van de Afghaanse regisseur Sahraa Karimi. Verder is er nog het colloquium Building feminist cities in de KVS waarbij wordt gereflecteerd over de inclusieve stad en stedelijke mobiliteit. De Genderweek eindigt met de fototentoonstelling LIJF-elijk ANDERS van fotograaf en cultureel wetenschapper Hilde Braet in het huis van de Mens.

Het volledige programma van de RHEA Genderweek 2022 is te vinden op deze website.