10 oktober is wereldwijd de Internationale Dag van de Mentale Gezondheid. Een dag om stil te staan bij het belang van mentaal welzijn en een inclusievere samenleving. De VUB zet zich op allerlei vlakken in voor het welzijn van haar studenten. Lees er meer over in dit persbericht.

Extra psychologische hulp dankzij het Noodfonds

Het aantal VUB-studenten dat gebruik maakt van de gratis psychologische bijstand stijgt elk jaar. In 2019 kregen 2.520 VUB-studenten begeleiding van een studentenpsycholoog. Dat aantal steeg tot 3.283 in 2020 en 3.700 in 2021.

Volgens Rebecca Léonard, studentenpsychologe en projectmedewerker voor het welzijn van studenten aan de VUB, heeft dit vooral te maken met het wegvallen van het taboe rond psychologische hulp. “Het klopt dat er steeds meer studenten bij ons aankloppen. Niet alleen voor individuele begeleidingen, maar ook voor onze workshops en ons zelf-aan-de-slagmateriaal. Psychologische hulp wordt steeds meer bespreekbaar, wat wij enkel maar toejuichen”. Om aan de stijgende vraag tegemoet te komen, stelde de universiteit meer gratis studentenpsychologen op de campus in Etterbeek aan.

Om aan de stijgende vraag tegemoet te komen, stelde de universiteit meer gratis studentenpsychologen op de campus in Etterbeek aan. VUB-studentenpsychologen bieden elke student tot acht gratis individuele sessies aan. Als extra impuls voor de meest kwetsbare studenten, springt ook het Caroline Pauwels Noodfonds voor studenten bij in de terugbetaling van psychologische hulp bij een erkende psycholoog of dienst voor diagnostiek, groepsaanbod of individuele ondersteuning.

Een hoofd vol geldzorgen kan niets leren

Financiële, materiële, sociale of psychologische zorgen kunnen zwaar wegen op het mentaal welzijn van studenten en bijgevolg hun studieresultaten. Om gelijke onderwijskansen voor alle studenten te waarborgen, richtte wijlen ererector Caroline Pauwels in 2020 het Caroline Pauwels Noodfonds voor studenten op aan de VUB. De gelden uit dit structurele fonds worden aangewend om studenten in nood de ondersteuning te bieden die ze nodig hebben om zorgeloos verder te studeren. Op deze manier gaat geen enkel talent verloren.

Steeds meer studenten hebben sociale, financiële en psychologische steun nodig.

Een hoofd vol geldzorgen kan niets leren: wat als jong talent dreigt verloren te gaan?