In zijn Corona-mijmeringen schrijft professor Philippe Humblé, docent in de opleiding Toegepaste Taalkunde, vanuit zijn ‘kot’ in Bertem, over ons alledaagse, verrassende nieuwe leven, in een tijd waarin de mens zichzelf moet heruitvinden, in een gereduceerde versie. Lees hier overpeinzing 2: Kinderen vs. Corona.

Overpeinzing 3: Yoga vs. Corona

Ik beschouw mezelf over het algemeen als fit. Elke morgen doe ik een paar turnoefeningen. Een beetje als een auto die lange tijd geparkeerd in een garage, en die je elke morgen opstart.

‘Ok, alles werkt nog!’

Daarna hop ik op de fiets en ga naar mijn werk. Check sport! Tweedehands haal ik nog makkelijk de helft van mijn aankoopprijs.

Nu is Corona roet in het eten komen gooien. Sinds vorige week ben ik met yoga begonnen: "Thirty days of yoga with Adriene".

Blijkt nu, na de eerste dag, dat al jaren een paar spieren zich voor mij verborgen hebben gehouden. Ik heb ze uit hun kot gehaald!

Dank je, Adriene, dat je me geholpen hebt deze verraders te ontmaskeren!

Gisteren, echter, na dag zes, plantte ik bloemen in de tuin en diende een likje verf toe aan een slecht bereikbaar stuk van onze badkamer.

Vandaag sta ik op met de gewaarwording van nog eens andere verborgen spieren, die gewoon luilekker al die jaren buitenschot zijn kunnen blijven!

Ik denk dat ik eerstdaags nog meer van die verstekelingen ga ontdekken. Ik zal ze bij hun nekvel grijpen en ze voor de rechter van mijn prefrontale cortex slepen!

Maar stilletjes besef ik goed dat op een dag al die gluiperds en verraders hun gelijk zullen halen, en elk hun eigen weg gaan, zich aan mijn jurisdictie onttrekken, en eens zullen ze met succes proberen hoe het voelt om een deel te zijn van een tomatenplant of van een varken.

Good luck, zeg ik hen! Op een ander is het altijd beter!

---

Philippe Humblé (1955) geeft les aan de vakgroep Toegepaste Taalkunde, Spaanse vertaalkunde en Intercultural Communication. Hij heeft vijfentwintig jaar lesgegeven aan de Universidade Federal de Santa Catarina in Brazilië en sinds 2009 doceert hij aan de VUB. Vanaf volgend academiejaar ‘moet’ Humblé op pensioen, maar hij hoopt dat corona zijn plannen niet in de war stuurt om volgend jaar aan een ‘nieuwe carrière’ te beginnen, in Brazilië of in China.