Business Club VUB en Squire BV slaan de handen in elkaar om studenten in nood te helpen. Samen lanceren zij studiebeurzen voor excellente studenten met financiële moeilijkheden in het kader van het Caroline Pauwels Noodfonds. Met dit initiatief hopen ze ook andere studentenverenigingen warm te maken om in hun voetsporen te treden. Want de wereld heeft elk talent nodig. Gino Aytas, president van de Business Club VUB, legt uit wat hun motivatie is.

Wat is de Business Club VUB en wat doen jullie precies?

De Business Club VUB is een studentenorganisatie die studenten helpt soft en hard skills met betrekking tot het bedrijfsleven te ontwikkelen. Als organisatie merkten we op dat er een grote kloof is tussen bedrijven en studenten. Daarom bouwen we als vereniging een brug tussen studenten en bedrijven. Dit gebeurt via verschillende evenementen, gaande van gastcolleges tot bedrijfsbezoeken en een groot jaarlijks campus recruitment evenement.

Hoe ontstond het idee van een studiebeurs? Waarom gingen jullie in zee met Squire BV?

Tijdens de zomer was ik aan het brainstormen met mijn ondervoorzitter Quinten Hoffmann over wat we het komende academiejaar konden verwezenlijken met de Business Club VUB. Al snel besloten we om naast onze normale activiteiten, een initiatief op te richten om studenten te helpen. Zo kwamen we bij het idee van een studiebeurs. Door de crisis en de inflatie wordt studeren voor sommige studenten onbetaalbaar.

Na een overleg met de VUB Foundation over het Caroline Pauwels Noodfonds gingen we op zoek naar een gepassioneerde partner uit de bedrijfswereld die dit initiatief wil verwezenlijken. Squire is een matchmakingplatform dat studenten helpt een studentenjob, stages en een eerste job te vinden. Hun missie, studenten helpen, sluit perfect aan bij de onze.

Wat willen jullie met dit initiatief bereiken?

Ons doel is om excellente studenten met financiële moeilijkheden te ondersteunen. Ze combineren vaak hun studies met een studentenjob en dat is dikwijls niet haalbaar. Daar kunnen onze beurzen hulp bieden en geldzorgen wegnemen. Elke student in financiële nood, die voldoet aan bepaalde criteria met betrekking tot studievoortgang, kan een beurs aanvragen via Studiefinanciering. Met onze steun van 1000 euro zullen 5 beurzen worden gefinancierd.

Wijlen ererector Caroline Pauwels streefde ernaar om elke student gelijke onderwijskansen te bieden. Als organisatie delen wij die missie. Dit motiveerde ons om het Caroline Pauwels Noodfonds te steunen en verschillende beurzen voor studenten op te zetten. Ons doel is om deze steun voort te zetten en het bedrag in de toekomst te verhogen.

Welke boodschap willen jullie overbrengen bij de VUB-community?

Studiebeurzen oprichten voor studenten door studenten is onze boodschap. We willen andere VUB studentenverenigingen aanmoedigen om hetzelfde te doen en geld vrij te maken om studenten met financiële noden te helpen. De mogelijkheden zijn werkelijk eindeloos. We kunnen alleen maar dromen, maar misschien komt er op een dag wel een gezamenlijke studentenbeurs uitsluitend gefinancierd door de verenigingen van de VUB-gemeenschap.

Over Business Club VUB

Sinds de oprichting in 2019 heeft de Business Club VUB een duidelijke missie. Namelijk studenten dichter bij het bedrijfsleven brengen. Om deze missie te bereiken biedt de organisatie studenten begeleiding en kennis aan door theorie toe te passen in de praktijk. We hebben gemerkt dat veel van wat tijdens het academisch curriculum wordt gedoceerd niet toepasbaar is op de echte wereld.

De Business Club organiseert verschillende evenementen die variëren van workshops en lezingen tot een jobbeurs en bedrijfsbezoeken. Door middel van deze activiteiten proberen we de nadruk te leggen op het belang van het leren van nieuwe vaardigheden en het opdoen van specifieke skills.

www.bc-vub.com

Over Squire BV

Squire is een matchingtool waarbij stagiair(e)s worden gekoppeld aan geschikte bedrijven. Stageplaatsen zijn een win-winsituatie voor zowel studenten als bedrijven. Studenten kunnen praktijkervaring opdoen op de werkvloer alvorens ze afstuderen. Bedrijven kunnen via Squire meestrijden in de war for talent door zelf talent in huis te halen. Squire is volledig gratis voor studenten die op zoek zijn naar een stageplaats.

www.squire.be

Over VUB Foundation

De VUB Foundation werft filantropische fondsen bij bedrijven, organisaties, instellingen en particulieren. Dat doet ze binnen het kader van TechTransfer van het vicerectoraat Innovatie en Valorisatie. Het beleid van de VUB Foundation steunt op de overtuiging dat elke filantropische gift maatschappelijke return krijgt. Iedereen bijdrage steunt onderwijs, onderzoek, innovatie of het patrimonium van de VUB. De kennis en inzichten die daaruit ontstaan, vloeien terug naar de samenleving.

Wat u geeft aan de VUB krijgt u terug.

Steun de VUB | Vrije Universiteit Brussel