[Image at the top used courtesy of UNHCR]

Vraag aan universiteitsmedewerkers om nieuwe online cursus over werken met vluchtelingstudenten te testen

De wereld van vandaag is in bijna alle opzichten geglobaliseerd. Een uitdagend voorbeeld hiervan is de pandemie die we momenteel meemaken. Maar globalisering kent ook andere aspecten. Mensen kunnen ontheemd raken door oorlogen, hongersnood of klimaatsverandering, waardoor het leven van mensen vaak abrupt en ingrijpend wordt veranderd.

UNHCR, de vluchtelingenorganisatie van de VN, schat dat het aantal mensen dat door oorlog of vervolging ontheemd is geraakt, medio 2020 de 80 miljoen heeft overschreden. Dit is het hoogste aantal dat de UNHCR heeft geregistreerd sinds de organisatie 70 jaar geleden werd opgericht in de nasleep van de Tweede Wereldoorlog.

Europa kende in 2015 en 2016 een piek in nieuwe vluchtelingen en migranten. Wereldwijd stroomt slechts ongeveer 3 procent van hen door naar het hoger onderwijs. Sommige universiteiten, zoals de Vrije Universiteit Brussel (VUB), hebben een Welcome Student Refugee-programma ingericht om diegenen die willen studeren of hun (ontwrichte) studie willen voortzetten, aan te moedigen een diploma te behalen. Het verwelkomen van vluchtelingstudenten aan de VUB bleek ook een leerervaring te zijn voor de personeelsleden van de universiteit over hoe te werken met en steun te verlenen aan deze studenten. De achtergronden van de studenten zijn vaak zeer divers en bijgevolg hebben ze verschillende behoeften en zorgen. Het universitair personeel, met inbegrip van de academici, heeft vaak niet de kennis om met dergelijke specifieke situaties om te gaan.

UNISTAR

Om universiteiten te ondersteunen bij hun werk met vluchtelingstudenten, heeft de VUB samen met de Vilnius Universiteit (Litouwen), Alice Salomon Hogeschool (Duitsland), Universidad Alcala (Spanje), de Hogeschool Utrecht (Nederland) en in samenwerking met UNHCR, met succes financiering aangevraagd bij het Erasmus+ programma van de Europese Commissie voor de ontwikkeling van een opleidingsprogramma voor universiteitsmedewerkers over hoe te werken met vluchtelingstudenten; UNISTAR - kort voor UNIversity STAff for Refugees.

Het programma bestaat uit een online cursus die universiteitsmedewerkers opleidt en begeleidt bij het werken met vluchtelingstudenten, rekening houdend met hun specifieke psychosociale zorgen en behoeften. De projectgroep ontwikkelt momenteel een online leerplatform voor universiteitsmedewerkers in heel Europa.

In maart 2021 gaat een testfase van start, waarin 10 universiteitsmedewerkers (zowel academici als leidinggevend en administratief personeel) van elke UNISTAR-partner de cursusmodules kunnen testen en feedback kunnen geven, zodat de cursus kan worden verfijnd en verbeterd voor de voltooiing eind 2021 om dan in heel Europa verspreid te worden. Het universiteitspersoneel dat aan deze testfase deelneemt zal daadwerkelijk bijdragen aan de verdere ontwikkeling van de cursus en zal helpen deze vorm te geven. Het is belangrijk voor het project dat er feedback wordt gegeven over de inhoud, de opzet, de tijd die nodig is om de cursus af te ronden en het onlineplatform zelf.

De cursus

De cursus moet binnen de 4 weken worden afgerond en is opgezet in een blended learning-formaat. Deelnemers kiezen de modules die hen interesseren en voltooien de cursus volgens eigen ritme. Voor sommige onderwerpen worden interactieve sessies voorzien op specifieke tijden en data, maar deze zullen ook worden gedigitaliseerd. De deelnemers zullen ook worden gevraagd om in de loop van de cursus enkele kennistests af te leggen.

De proefcursus moet tussen 1-26 maart 2021 worden afgerond. Er zijn vier modules waaruit gekozen kan worden en elke module heeft 3-4 onderwerpen:

1. Module I: Vluchteling worden

A. Woorden zijn belangrijk

B. Feiten en cijfers

C. Rechten van vluchtelingen

D. Ervaringen met ontheemding

E. Staatloze studenten

2. Module II: Vluchtelingen op de campus

A. Uitdagingen en ondersteuning voor vluchtelingen die in het hoger onderwijs starten

B. Uitdagingen en ondersteuning voor vluchtelingstudenten op de campus

C. Racisme en empowerment op de campus

3. Module III: Welzijn op de campus

A. Bewustzijn en kritisch denken

B. Stress en trauma bij vluchtelingen

C. Zelfzorg voor universiteitspersoneel

4. Module IV: Inclusief onderwijs en diversiteit

A. Eurocentrisme

B. Diversiteit en intersectionaliteit

C. Inclusief onderwijs

D. Inclusieve begeleiding

Schrijf je nu in! We vragen jouw hulp om de UNISTAR online cursus te testen

De online cursus UNISTAR kan nu getest worden. We nodigen personeel van de VUB - academisch, leidinggevend, administratief - uit om zich in te schrijven en ons te helpen dit nieuwe online leerplatform te testen en te verbeteren alvorens het in gans Europa te lanceren. Deelname is gratis, maar registratie is verplicht via deze link.  Je kan de cursus ook vinden via TEO.

Samenvatting:

• Als je meedoet, moet je de cursus tussen 1-26 maart 2021 afronden. We zouden het op prijs stellen als je ons laat weten hoe lang het duurt om de door jou gekozen modules van de cursus af te ronden, zodat we dit ook kunnen meenemen in de finale versie. Je kan de cursus in eigen tijd afronden, binnen de periode van 1-26 maart.
  • Je kan de modules kiezen die je het meest interesseren.
  • Je kan de cursus in je eigen tijd volgen, rekening houdend met het feit dat sommige modules interactieve sessies hebben op specifieke tijden/data waarbij je  aanwezigheid vereist is (hoewel deze zullen worden opgenomen).
  • Alles is online. De cursus wordt in het Engels gegeven.
  • Na inschrijving ontvang je alle nodige gegevens om de cursus te testen.

Voor meer informatie, contacteer erasmusprojects@vub.be via email.

unistar logo[1] https://www.unhcr.org/refugee-statistics/