Mentor & Professional Ann-Sophie Debras over werken bij Nike

Wil je net als Ann-Sophie Politieke Wetenschappen studeren? Ontdek dan snel de opleiding. Ben je gebeten door haar profiel na het lezen van dit artikel? Contacteer haar dan zeker via LinkedIn

Als je de achttienjarige Ann-Sophie Debras gezegd zou hebben dat ze na haar studies een job bij Nike zou bemachtigen, dan had ze je waarschijnlijk niet geloofd. Op dat ogenblik wou ze graag journaliste worden en het was die interesse die haar in de richting van Politieke Wetenschappen aan de VUB stuurde. In de journalistiek zou Ann-Sophie uiteindelijk niet stappen, maar op haar drieëntwintigste kwam ze wel terecht bij haar droombedrijf Nike. Dat ze na amper drie jaar in het bedrijf de functie van Customs Director aannam, bevestigt de fit van de positieve en sportieve Ann-Sophie met het dynamische en open bedrijf.

“Ik zou zo opnieuw Politieke Wetenschappen studeren aan de VUB. Je leert er om op korte tijd veel leerstof te verwerken, ontwikkelt een kritische blik en kan uiteenlopende vakken volgen die iets minder sterk te maken hebben met politiek, zoals genderstudies bijvoorbeeld. Wat ik zo leuk vond aan de richting en universiteit was vooral het kleinschalige karakter. Zelfs in het eerste jaar kregen we les in kleine groepen waardoor je makkelijk veel vragen kon stellen. In Politieke Wetenschappen kom je ook in contact met heel veel verschillende nationaliteiten wat enorm boeiend is en je eigen visies verbreedt.”

A dream come true

Ann-Sophie dacht altijd dat een job bij Nike bij een droom zou blijven, maar onmiddellijk na haar afstuderen al bemachtigde ze er een plaatsje als Team Lead. Ze kreeg als 23-jarige schoolverlater een team van meer dan veertig mensen onder haar hoede. Voor Ann-Sophie was de job een echte eye-opener. De unief had haar veel kennis meegegeven, maar de nodige people skills moest ze zelf nog ontwikkelen.

“Al snel ontdekte ik dat je mensenkennis en leiderschapskwaliteiten niet uit een boek kan leren. Ik had genoeg geleerd toen ik van de schoolbanken kwam, maar de nodige people skills miste ik nog. Die heb ik snel kunnen aanleren door de job gewoon te doen. Vooral actief luisteren is echt belangrijk als Team Lead. Je bent met mensenlevens bezig en moet hun problemen dan ook serieus nemen. In het begin is het niet eenvoudig, maar door dag in dag uit met je collega’s te praten voelt alles al heel snel natuurlijk aan. Natuurlijk ben ik een paar keer met mijn neus tegen de muur gelopen, maar dat is uiteindelijk de beste leerschool.”

Open cultuur

Na haar functie als Team Lead, was Ann-Sophie vervolgens een jaar verantwoordelijk voor projecten en het optimaliseren van logistieke processen bij Nike. Daarna startte ze met veel enthousiasme in haar nieuwe functie als Customs manager. Toen ze later de vraag kreeg om zich kandidaat te stellen voor de functie van Customs Director, greep ze die met beide handen. Dat Ann-Sopie nog maar 26 was op dat ogenblik was dankzij de open cultuur van Nike geen enkel probleem. Die cultuur en losse sfeer is volgens Ann-Sophie dé grote troef van het bedrijf.

“Nike’s sfeer en cultuur is alles wat ik ervan verwacht had. Iedereen is heel down-to-earth en aanspreekbaar. Toen ik net begon, kwam ik de CEO tegen in de gang die mij begroette met ‘hey, alles goed?’. Daar was ik enorm van onder de indruk. Nu probeer ik dezelfde houding aan te nemen naar nieuwe collega’s toe om hen op een warme manier welkom te heten in de familie. Ondanks dat Nike een groot bedrijf is, ben je geen nummer en kent iedereen elkaar goed. Je weet wie je waarvoor moet contacteren en er is geen strakke hiërarchie.”

Ann-Sophies tips & tricks

Voor generatiestudenten: ‘Just do it’ is het beste advies dat ik kan meegeven. Ik dacht dat waar ik van droomde niet binnen mijn bereik lag, maar dat bleek wel het geval te zijn. Ga er dus gewoon voor.

Voor laatstejaarsstudenten: Neem de tijd om iets te zoeken dat je graag doet en je energie geeft. Je brengt veel tijd door op je werk dus ga voor iets dat je oprecht blij maakt. En onthoud ook: hard work pays off. Je krijgt niets voor niets en moet hard werken, maar dat is het zeker waard.

Een dag op de job van Ann-Sophie

Het eerste wat ik doe als ik op kantoor kom, is even bij mijn team gaan zitten. Ik ben meestal wat te vroeg op het werk en die tijd benut ik graag om de dag informeel te starten met mijn collega’s. Mijn werkdagen beginnen doorgaans om 9u, eindigen rond 18u en bestaan grotendeels uit vergaderingen. Vaak ben ik bezig met het opzetten en opvolgen van projecten of los ik problemen en escalaties op. Een groot stuk van de dag denk ik ook na over wat ik kan doen voor mijn team en hoe ik hun werk kan vergemakkelijken bijvoorbeeld. Er zit dus voldoende afwisseling en sociaal contact in mijn werkdagen en dat vind ik wel leuk. Het tofste aspect aan mijn job is dat ik werk voor een wereldberoemd merk met een grote invloed op onze samenleving. We hebben de opportuniteit om ons uit te spreken over maatschappelijke onderwerpen zoals de coronacrisis of de ‘Black Lives Matter’-beweging en kunnen daar ook effectief een rol in spelen.

Bovendien zit Nike overal en kan ik de hele wereld zien. Zo heb ik de afgelopen jaren Portland, New York, Tel Aviv, Istanbul, Zweden, Berlijn en Londen kunnen ontdekken. Ik kom op veel plaatsen en leer nieuwe mensen kennen, wat heel wat leerrijke ervaringen met zich meebrengt.