Mentor & Professional Franka Foré studeerde Agogische Wetenschappen en volgde de Lerarenopleiding aan de VUB. Ze werkt als beleidsmedewerker bij jeugddienst JOETZ. In november 2020 werd ze verkozen tot ondervoorzitter van de Vlaamse Jeugdraad. Een job waarmee ze wel degelijk het verschil maakt.

 

Wil jij net zoals Franka Agogische Wetenschappen studeren? Ontdek dan snel de opleiding! Meer info over de Educatieve Master vind je hier. Heb je vragen voor Franka na het lezen van dit artikel? Of ben je gebeten door haar profiel? Contacteer haar dan zeker via LinkedIn.

Franka verkozen tot nieuwe ondervoorzitter Vlaamse Jeugdraad

Eind januari 2021 maakte de Vlaamse Jeugdraad (een officiële adviesraad voor de Vlaamse Regering) haar nieuwe adviseurs voor de komende drie jaar bekend. Amir Bachrouri en Franka Foré werden respectievelijk verkozen tot voorzitter en ondervoorzitter tijdens de verkiezingen van de Vlaamse Jeugdraad in november 2020.

Een mandaat met heel wat verantwoordelijkheid want samen met de andere verkozen adviseurs zal Franka de stemmen van kinderen, jongeren en jeugdorganisaties versterken in de debatten over domeinen die hen aanbelangen.

Zo ook in het debat over corona. Franka blijft uiterlijk kalm als ze de huidige situatie evalueert, maar het is duidelijk dat ze op de barricades gaat staan en niet van plan is om bij de pakken te blijven zitten. Ze vertelt hoe zij de participatie van jongeren in het debat ziet.

Covid: Jongeren moeten mee aan de tafel zitten.

‘Ik predik geen revolutie, echt niet, maar ik ben er wel van overtuigd dat je de jonge mensen mee aan tafel moet hebben als je beslissingen neemt. Al was het maar omwille van hun standpunten, hun kijk op de wereld en hun visie op de oplossing.

Jongeren erbij hebben betekent een ander visie, en niet iemand die over hun hoofden heen beslissingen neemt, die impact hebben op hun leven. Dat kan gewoon niet. De politici beseffen dat te weinig. Je praat niet over de hoofd van jonge mensen heen. Luister naar ze, geef ze perspectief en de mogelijkheid om mee te denken.

Het is zo belangrijk om hun frustraties te snappen, de angst en de onzekerheid een plaats te geven, die nu bij hen overheerst. Als samenleving moeten we dat erkennen en moeten we daar mee werken. Zo simpel is het.‘

#DeWereldHeeftJeNodig – Als adviseur in de Vlaamse Jeugdraad geeft ze in de debatten de invalshoeken van jongeren mee. Geeft ze jongeren een stem.

‘Het is toch te gek voor woorden. Als Amir (voorzitter Vlaamse Jeugdraad, 18 jaar) zijn standpunten uiteenzet, oogst hij van alle kanten bewondering. Want het is knap om vast te stellen dat een 18-jarige over dat potentieel beschikt. Dat is het dus niet, en daarom is het zo belangrijk dat wij er bij zijn. Om opgemerkt te worden en om een ander standpunt, een andere invalshoek te geven. Eentje waar ze nog niet bij stilstonden. Daarvoor alleen is wat ik doe waardevol.'

Franka over haar studie- en werkverleden

Als enig meisje opgroeien in een gezin van 6, samen met haar drie broers, dat maakt je weerbaar. Voeg daar ook nog eens twee sociaal-geëngageerde ouders aan toe, die zowat elkaars tegenpolen zijn, en je hebt de ingrediënten van haar jeugd.

Brussel als studentenstad

Ze gaat naar school in Anderlecht, vanuit de Brusselse rand waardoor de keuze voor VUB ook een evidentie wordt. Niet in het minst omwille van de financiële aspecten. Pendelen is immers goedkoper dan op kot zitten.

'Ik heb mij dat eigenlijk nooit beklaagd. Brussel is ook zo groot niet, je vindt er makkelijk je plaats. Je bent snel op de campus, en het grote voordeel van Brussel in vergelijking met andere universiteitssteden in België, is dat het hier echt niet alleen rond studenten draait. De stad leeft en ontwikkelt haar eigen dynamiek. De campus maakt daar deel van uit, ook al lijkt het een eilandje, dat is niet echt zo.’

Je aanpassen aan de unief

Dat Franka heel begaan is met de huidige generatie studenten omwille van hun beperkte mogelijkheden in tijden van Corona, merk je ook wanneer ze reflecteert over hoe ze als middelbare scholier haar plekje moest bemachtigen binnen de grotere VUB-gemeenschap.

‘Weet je, die laatste jaren van de humaniora, die zijn erg mooi he. Je bent omringd door iets wat heel vertrouwd is, met je goede vrienden en vriendinnen. Je kent het allemaal en je functioneert daarin. En dan ga je naar de universiteit. Daar begint het helemaal van vooraf aan. Je moet vrienden zoeken, je plaats vinden, dat is geen evident proces. Het is niet altijd meteen de juiste match, het duurt een tijdje voor alles in een bepaalde plooi valt.

Dat is overigens een erg belangrijk zorgpunt in deze Covid tijden. Eerstejaarsstudenten zien hun start aan de universiteit voorbijglijden in een digitale ruis, ze leren nauwelijks iemand kennen maar ze blijven wel geconfronteerd met de hardere kant van de universiteit, de hoeveelheid stof die moet verwerkt worden.

Ze doen dat nu geïsoleerd en dat is allesbehalve een evidentie. Om uit dat isolement te geraken nemen ze noodgedwongen contact met hun oude vrienden uit de humaniora, maar dat is een proces dat veel energie vergt, en eigenlijk niet de juiste oplossing is.'

Jeugdwerk als bron van energie

Franka noemt agogiek zeker niet als haar eerste roeping in het leven. Lesgeven al helemaal niet. Ze wilde zich liever iets artistieker, cultureler, ontplooien. Het lot komt daar soms in tussen.

Wiskunde en spelling waren niet meteen haar forte, waardoor exacte wetenschappen en literatuur en taal al meteen wegvielen. Dus werd de blik gericht op de sociale wetenschappen. In dat studiegebied sprong agogiek er meteen uit, juist omwille van het maatschappelijke engagement. Misschien ook een beetje omdat haar mama behoorde tot één van de eerste lichtingen agogen van de VUB, maar dat speelde maar zijdelings.

‘Ik was niet meteen begaan met jongeren, had ook niet meteen een lange tijd in de jeugdbeweging achter de rug, maar door de stages, en het vrijwilligerswerk kwam ik daar wel in terecht en ik hield wel van die’ vibe’, die energie, van het werken met jongeren in het algemeen.'

De rest is geschiedenis. Via de ervaringen bij JES (Jeugd en Samenleving) gaat ze aan de slag bij JOETZ, waar ze tot de dag van vandaag nog steeds beleidsmedewerker is. En daarnaast is ze ondertussen dus ook verkozen tot kersvers ondervoorzitter van de Vlaamse Jeugdraad.

Franka haar tips & tricks

'Mijn advies voor jongeren die starten aan de universiteit? Springen! Voluit! En alle kansen grijpen die je geboden worden, want die komen nooit terug en ze kunnen bepalend zijn voor de rest van je ontwikkeling. Later betekent meestal nooit.

Uiteraard zijn je academische prestaties belangrijk, maar ik vind toch dat het hebben van een robuust sociaal netwerk – eentje dat je uitbouwt tijdens je periode aan de universiteit - ook enorm belangrijk is. Dat maakt me meteen ook zo bezorgd over de huidige generatie studenten. Covid betekent een serieuze tegenslag in de uitbouw van die relaties.’

Geïnspireerd door Franka? Ontdek dan de opleiding Agogische Wetenschappen of contacteer haar via LinkedIn.