Mentor & Professional Gitte Vermeiren over Computerwetenschappen en Microsoft

Wil jij net zoals Gitte Computerwetenschappen studeren? Ontdek dan snel de opleiding!

Gitte Vermeiren geeft niet graag op, dat bewees ze wel tijdens haar studentenjaren. De overschakeling tussen het middelbaar en de opleiding Computerwetenschappen aan de VUB was niet eenvoudig. Ze besloot dan ook om eerst voor een meer praktische opleiding Informatica te gaan. Toen ze die succesvol afrondde, zocht ze opnieuw de aula’s van de VUB op om Computerwetenschappen in avondonderwijs te volgen. Deze keer slaagde ze met glans. Dankzij haar doorzettingsvermogen heeft Gitte zowel een professionele als academische bachelor op zak. Die combinatie vormt de basis voor een succesvolle carrière: na enkele jaren werken in het hoger onderwijs en de consultancy is ze vandaag Azure Engineer bij Microsoft. 

“De opleiding Computerwetenschappen in avondonderwijs was vrij zwaar. De informaticavakken waren geen probleem, maar de wiskunde vond ik iets moeilijker. De lesopnames van de dagstudenten hebben mij daarbij wel goed geholpen. Het verschil tussen de praktische methodes van de hogeschool en de theoretische aanpak van de unief is groot, maar beiden vullen elkaar goed aan. Ik had de praktische opleiding nodig om de theoretische concepten te linken, maar de theorie zorgde er wel voor dat ik het overkoepelende plaatje mee had.”

Niet alleen in een hoekje kruipen 

Na haar opleiding Informatica aan de Erasmushogeschool ruilde Gitte haar rol van student om voor die van praktijklector. Vooral het sociale contact met de studenten en de kans om hen nieuwe kennis bij te brengen vond ze geweldig. Na vijf jaar ging Gitte op zoek naar meer praktijkervaring en trok ze de consultancy in. Opnieuw vond ze het contact en de gesprekken met klanten en collega’s het leukste aspect van haar job. Gitte mag dan wel gefascineerd zijn door computers, alleen met haar scherm in een hoekje kruipen is duidelijk niets voor haar. 

“Toen ze mij op de Erasmushogeschool vroegen om les te geven, ben ik er onmiddellijk in gesprongen. Ik ging ervan uit dat ik nog mijn hele leven achter de computer kon zitten, maar lesgeven en mensen inspireren was een unieke kans. Na een aantal jaren wou ik wat meer praktijkervaring en ging ik de consultancy in. In die sector heb ik echt een evolutie doorgemaakt. Ik vond het leuk om zoveel contact te hebben met mensen en ik kreeg ook de kans om trainingscursussen te organiseren en op een aantal kleine en grote conferenties sessies te geven. Dankzij al die ervaringen leerde ik niet alleen om gestructureerd info over te brengen op anderen, maar ook om probleemoplossend te denken en snel vast te stellen waar issues zich voordoen.”

Azure Engineer bij Microsoft 

In 2016 ging Gitte als Cloud Solution Architect aan het werk bij Microsoft. Haar rol situeerde zich vooral in de technische presales. Ze inspireerde klanten en dacht mee over de structuur die ze zouden kunnen implementeren. Sinds maart is Gitte Azure Engineer, een functie waarin ze klanten begeleidt die de software al aan het implementeren zijn. Hoewel haar nieuwe rol iets minder breed is qua technologie, leert Gitte nu nog meer en sneller bij dankzij de vele cases waar ze dagelijks mee bezig is. Bovendien kan ze ook meebepalen hoe bepaalde services eruit zullen zien, iets wat ze ongelofelijk leuk vindt. 

“Het leukste aan mijn huidige job is dat ik mee kan werken aan alle nieuwe technologie. Dat betekent ook wel dat je goed mee moet zijn met alle evoluties, maar dat vind ik net zo leuk. Informatica evolueert enorm snel, maar de basis over programmeren die ik meekreeg in Computerwetenschappen gebruik ik nog dagelijks. Ik merk dat ik altijd kan terugvallen op die kennis en dat die mij helpt om dingen sneller te plaatsen en te linken.” 

Veel vrijheid 

Hoewel het inwerken in een groot bedrijf als Microsoft wel wat inspanning vroeg, voelde Gitte zich er al snel thuis. Iedereen is heel aanspreekbaar, het welzijn van de werknemers staat centraal en het vertrouwen in hun kunnen is groot. Gitte werkt fulltime thuis en managet haar dagen volledig zelf. Ze heeft niet het gevoel dat er voortdurend iemand over haar schouder meekijkt en dat vindt ze een grote meerwaarde aan het bedrijf. 

“Toen ik net startte was er iemand die zei ‘It takes two years to get to know Microsoft’ en dat bleek wel te kloppen. Het is een gigantisch bedrijf en er komt in het begin een enorme hoeveelheid informatie op je af, maar dat komt wel goed. Wat ik zo leuk vind aan Microsoft? De hele cultuur van het bedrijf. Ik kies zelf hoe ik mijn dagen indeel en hoef niet per se te werken tussen 9 en 5. Het enige dat telt is dat het werk aan het einde van de rit gedaan is. Ook tijdens meetings is er veel aandacht voor de werknemers. Zo kreeg iedereen tijdens de lockdown de kans om te zeggen hoe het met hem of haar ging. Niemand werd overgeslagen en iedereen kon zijn hart luchten, dat was enorm fijn.”

Gittes tips & tricks 

Voor generatiestudenten: Leer bij het studeren hoofdzaken van bijzaken te onderscheiden. Hou daarbij rekening met welke leerstof de prof benadrukte tijdens de les. Onderwerpen waar de prof lang bij stilstond zijn doorgaans belangrijker dan stukken die maar kort aan bod kwamen. Als je zo redeneert, kan je voor jezelf uitmaken welke stukken je grondig moet studeren en welke minder. Dat bespaart enorm veel tijd. 

Voor laatstejaarsstudenten: Keep an open mind en kijk zoveel mogelijk rond. Tijdens mijn carrière heb ik het meeste bijgeleerd door met mensen te praten en ideeën uit te wisselen. Een goede mentor hebben is een gouden manier om vooruit te raken. Blijf ook steeds leren, zeker als je werkt in informatica. Je moet ervoor zorgen dat je mee bent en blijft evolueren.

Een dag op de job van Gitte 

Als Azure Engineer bij Microsoft werk ik fulltime van thuis uit, ook in niet-coronatijden. De mensen uit mijn team komen van over de hele wereld. Zo heb ik collega’s in Italië, Zuid-Afrika, de VS en de Verenigde Arabische Emiraten. Al die verschillende culturen en werkwijzen zorgen voor een bijzonder boeiende interactie in het team. 

Calls met klanten vormen een belangrijk onderdeel van mijn dag. Aan die gesprekken gaat ook best wel wat voorbereidingswerk aan vooraf om goed de context te begrijpen. Ik zoek uit wat het probleem is en waar ik het met de klant over zal hebben tijdens de call. Tijdens het gesprek zelf luister ik naar wat de klant nodig heeft, geef ik advies en vermeld ik ook een aantal best practices. Als de call afgelopen is, maak ik een samenvatting van wat we allemaal besproken hebben. Ik informeer de klant dan ook over waar hij meer informatie kan vinden en wat de volgende stappen in onze samenwerking zijn. Soms spreken we zo snel mogelijk een nieuw overlegmoment af, andere keren moet de klant eerst een aantal richtlijnen implementeren voor we verder kunnen. 

Naast het klantencontact is ook learning een belangrijk aspect van mijn job. In mijn sector is het belangrijk dat je altijd mee en goed op de hoogte bent. Bovendien probeer ik ook vaak zelf dingen uit met het Azure-platform, vooral wanneer klanten laten weten dat ze ergens moeilijkheden ondervinden. Die feedback is ook heel belangrijk, vooral voor de product group. Zij gaan dan na hoe bepaalde bugs of problemen met nieuwe features opgelost kunnen worden. 

Dankzij mijn job heb ik contact met enorm veel verschillende klanten, van banken en airlines tot grote webwinkels. Zo ontdek ik verschillende businesses en kom ik te weten hoe ze werken en wat voor hen prioritair is. Dat maakt mijn job heel gevarieerd en interessant.

Geïnspireerd door Gitte? Ontdek dan de opleiding Computerwetenschappen of contacteer Gitte via LinkedIn.