Veiligheid, comfort en toegankelijkheid belangrijkst bij bioscoopbezoek
Nadat COVID-19 de meeste sociaal-culturele activiteiten voor lange tijd beperkte, zijn de bioscopen in Belgiƫ na een sluiting van 7 maanden weer geopend. Maar hoe groot is het enthousiasme van het jonge Vlaamse publiek om terug te keren naar de zalen? In maart 2021 deed onderzoeker Stephanie Tintel (imec-SMIT-VUB) in het kader van haar doctoraat, onder leiding van promotoren Tim Raats en Pieter Ballon (beide professor Communicatiewetenschappen en verbonden aan het onderzoekscentrum imec-SMIT-VUB), een onderzoek naar de bioscoopbezoekintenties van de jonge Vlaming*. Daaruit blijkt dat de jonge Vlaming tijdens de lockdown de weg naar film vond via streamingsdiensten, maar teruggaan naar de bioscoop bij de heropening staat ook hoog op het verlanglijstje van post-corona-activiteiten.
Uit het onderzoek blijkt dat zeker 4 op de 10 jonge Vlamingen wekelijks films keek via streamingdiensten, met een gemiddelde van 2 films per week. Ze vonden ook vlot de weg naar online portalen zoals VRT.NU en VTM GO. Iets minder dan de helft van de jonge Vlamingen geeft aan films en series via deze diensten te bekijken. De enige streamingdienst populairder dan VRT.NU en VTM GO, is Netflix.
Toch wordt de bioscoop ook duidelijk gemist: een uitstap naar de film bleek de derde meest gemiste socio-culturele uitstap van de jonge Vlaming te zijn. Veiligheid (COVID-19), comfort en toegankelijkheid/bereikbaarheid van het bioscoopcomplex duiden ze daarbij aan als de belangrijkste contextuele factoren van bioscoopbezoek. Die factoren worden zelfs meer gewaardeerd dan het filmaanbod zelf en het feit of er al dan niet een cafƩ of restaurant in het bioscoopcomplex aanwezig is.
Prijs als belangrijk beslissingscriterium
Jonge Vlamingen blijken ook zeer gevoelig aan de prijs van een bioscoopbezoek. Onderzoeker Stephanie Tintel licht toe: āEen potentiĆ«le trade off tussen de nieuwe Bond-film āNo Time To Dieā in de bioscoop of via een streamingdienst toont aan dat de prijs een verschil kan maken in de keuze voor bioscoop of streaming. Stel dat āNo Time To Dieā beschikbaar is zowel in de bioscoop als via een streamingdienst op exact hetzelfde moment, zijn jonge Vlamingen vier keer minder bereid om āNo Time To Die in de bioscoop te kijken als het goedkoper is om dezelfde film via een streamingdienst te bekijken.ā
Het is echter geen ābioscoop of streamingā-verhaal. Jonge Vlamingen die voor de coronacrisis vaak naar de bioscoop gingen (of een hoge intentie hebben om terug keren met de heropening), kijken immers ook veel films via streamingdiensten. Volgens de studie zou de prijs die positieve relatie tussen bioscoop- en streaminggedrag dan ook kunnen beĆÆnvloeden.
Publiek naar de zalen trekken
Wat betreft de acties om de bioscoopzalen opnieuw te vullen, lijken Vlamingen het meest interesse te tonen in kortingsdeals op het bioscoopticket, wat bevestigt dat de jonge Vlaming gevoelig is aan de prijs. Bovendien is er een grote interesse in een abonnement dat bioscoop Ć©n streaming-toegang combineert, meer dan gratis parking of een bioscoop-abonnement op zich, wat het verband tussen bioscoop- en streamingkijkgedrag bevestigt.
āDe resultaten tonen aan dat we alles op alles moeten zetten om de zichtbaarheid van onze Vlaamse film te garanderen te midden het grote aantal internationale films dat in een korte periode zal uitkomen. We verwachten dat het aanbod 2 tot 3 keer groter zal zijn in de bioscopen in vergelijking met voor de pandemie. De jonge Vlaming blijkt bovendien ook 2 keer meer enthousiast te zijn om internationale blockbusters zoals āNo Time To Dieā en āThe Kings Manā in de bioscoop te gaan bekijken dan nieuwe Vlaamse films, zoals āDealerā, āRed Sandraā, āMijn Vader is een Saucisseā of āRookieā. Een grote terugkeercampagne samen met de sector lijkt cruciaal om onze Vlaamse titels in de verf te zettenā, aldus Stephanie Tintel.
*De online vragenlijst werd uitgestuurd in maart 2021 naar een representatieve groep jonge Vlamingen (20-34 jaar en wonend in het Vlaamse gewest), in samenwerking met Bilendi. De vragenlijst werd mee ondersteund door de VRT Leerstoel āMedia in een Samenleving in transitieā.