Voor het vijfde jaar op rij, nemen de Vrije Universiteit Brussel (VUB) en Université libre de Bruxelles (ULB) deel aan The Belgian and European Pride op 20 mei in Brussel. Vanuit hun rol als Urban Engaged University, nemen de twee Brusselse universiteiten deel aan de manifestatie om gendervrijheid en diversiteit te verdedigen, stereotypen te bestrijden en taboes voor de LGBTQIA+ gemeenschappen te doorbreken. Want hoewel beide universiteiten altijd al actieve voorvechters zijn geweest op het vlak van gelijke rechten voor holebi’s, nog lang voor de wetgever dit mogelijk maakte, is de strijd nog steeds niet gestreden.

Alle foto's vindt u op Flickr. (c) VUB/Jean Cosyn

Pride ULB VUB Vlag

Als thema koos The Belgian and European Pride 2023 ​ voor "Bescherm het protest", de slogan van de campagne van Amnesty International. Want protesteren is een fundamenteel mensenrecht dat verdedigd moet worden.

ULB VUB Bezoeker Pride

“Door aan de Belgian & European Pride deel te nemen wil de VUB, als open-minded universiteit, alle vormen van diversiteit omarmen.” duidt VUB-rector Jan Danckaert de deelname. “Voor ons is elke mens uniek en verdient elk individu evenveel respect. Bij ons is iedereen welkom op onze campus, ongeacht afkomst, gender of seksuele geaardheid. Want wat maakt dat ook uit? Verliefdheid en diversiteit maken het leven net mooi en interessant. We moeten beide met zijn allen omarmen.”

Annemie Schaus, rector van de ULB"Overal ter wereld worden er mensenrechten bedreigd en overal worden aanslagen gepleegd op de waardigheid van mensen. Onze universiteit zal, in lijn met haar engagementen in het verleden, aan de zijde van de deelnemers aan Belgian Pride staan om het respect voor en de inclusie van LGBTQI+ personen krachtig te verdedigen. Iedereen, zonder uitzondering, heeft recht op het voordeel van gelijkheid!”

Pride ULB VUB Bezoekster
Pride ULB VUB DJ