VUB-gastprofessor Maurice de Greef doet onderzoek naar de succesfactoren van onderwijs voor kwetsbare volwassenen die armoede en sociale uitsluiting riskeren. Geïnspireerd door Martin Luther King en onder zijn artiestennaam ‘Moryz’ bracht hij deze week het lied ‘Hope’ uit. Hij draagt het nummer op aan alle mensen die hij in het kader van zijn onderzoek heeft gesproken en die de kans grepen om via een leertraject iets moois van hun leven te maken. Professor De Greef is houder van de UNESCO Leerstoel Volwassseneducatie aan onze universiteit.
Scroll verder om de videoclip te bekijken.
Via zijn werk bij UNESCO wil professor De Greef meer aandacht vragen voor mensen die het moeilijk hebben. Daarom publiceert hij dit jaar 6 grote onderzoeken om te laten zien wat de impact is als je voor deze mensen iets extra's doet. Elk onderzoek gaat gepaard met een nieuw lied.
Uit onderzoek dat hij deed in Brabant (Nederland) blijkt dat 40 tot 55% van de mensen die een leertraject voor kwetsbare volwassen volgden, ervaarden een betere plek in de samenleving te krijgen. Daarnaast kregen 15% tot 35% van de deelnemers een betere arbeidsmarktpositie.
De Greef: “Onze wereld kent nog steeds veel laaggeletterde en lager opgeleide mensen, die het niet makkelijk en financieel niet breed hebben. Toch grijpen sommigen onder hen de kans om op latere leeftijd weer te gaan leren om een beter leven te krijgen. En dat lukt. Investeren in mensen zorgt voor nieuwe kansen en hoop. Ook wanneer mensen volwassen zijn.”
Lees verder onder de video
Hij bracht het nummer ‘Hope’ niet toevallig uit op woensdag 20 januari; de dag van de inauguratie van Joe Biden als 46ste president van de Verenigde Staten. De Greef startte een samenwerking met het the King Center in de Verenigde Staten, dat geleid wordt door Bernice King, de dochter van Martin Luther King jr, waardoor hij de ontwikkelingen in de VS nauwgezet volgt. Zijn boodschap voor de wereld luidt: “Investment in people gives hope! Always!”
Prof. dr. Maurice de Greef is als gastprofessor “Leereffecten Laagopgeleiden en Laaggeletterden” verbonden aan de faculteit Psychologie en Educatiewetenschappen van de Vrije Universiteit Brussel en is gepromoveerd op onderzoek naar de impact van volwasseneneducatie. Hij is ook houder van de UNESCO leerstoel Volwasseneducatie aan onze universiteit. In samenwerking met Maastricht University heeft hij 70 onderzoeken betreffende de impact en succesfactoren van volwasseneneducatie in meer dan 100 gemeenten en 8 landen gerealiseerd. Daarnaast begeleidt hij op lokaal, regionaal en Europees niveau instellingen en gemeenten om educatieve, welzijns- en onderwijsdiensten voor kwetsbaren in de samenleving te verbeteren.