Red Djalali

Red Dr. Djalali’s leven: “Elke dag kan mijn laatste zijn.”

Het lijkt een scenario van een film te zijn, maar het is helaas een waargebeurd én actueel verhaal. Ahmadreza Djalali, een Zweeds-Iraanse spoedarts en gastprof aan de VUB, zit al meer dan vier jaar vast in een Iraanse gevangenis. Nochtans is hij geen misdadiger. De Iraanse autoriteiten beschuldigden hem van spionage en arresteerden hem zonder aanhoudingsbevel tijdens een werkbezoek aan Iran.

2022_We are Djalali_VUB

Red het leven van professsor Djalali

VUB-gastdocent Djalali dreigt geëxecuteerd te worden

Op 24 november 2020 kregen we verontrustend nieuws over dr. Ahmadreza Djalali. De Iraans-Zweedse spoedarts Ahmadreza Djalali telefoneerde die ochtend naar zijn echtgenote Vida Mehrannia met de alarmerende boodschap dat hij afscheid moest nemen. Hij werd in afzondering geplaatst en ingelicht dat hij snel geëxecuteerd zou worden.

Wat kan jij doen?

Jij kan mee de druk op de Iraanse autoriteiten opvoeren. Voer samen met Amnesty International, de VUB en de familie van Ahmadreza Djalali actie en red mee het leven van professor Djalali.

1. Deel onderstaande boodschappen op sociale media

Iran is gevoelig voor zijn online reputatie. Deel onderstaande social media boodschappen en tag op Twitter en Instagram de president van Iran @hrouhani, de Iraanse minister van Buitenlandse Zaken @jzarif en de 'opperste leider' @khamenei_ir met de hashtag #SaveAhmadreza.

2. Stuur een mail naar de Iraanse autoriteiten

Stuur zo snel mogelijk een e-mail naar de Iraanse ambassade (secretariat@iranembassy.be). Download hieronder de voorbeeldmail en eis dat de Iraanse autoriteiten onmiddellijk de doodstraf van dr. Djalali intrekken. Download hieronder de voorbeeldmail van Amnesty International.

#PEOPLEFORAHMADREZA

Ondanks enorme inspanningen  vanuit de wereldgemeenschap blijft de situatie van prof. dr. Ahmadreza Djalali bijzonder kritiek.

Het onrecht zo ver hier vandaan blijft helaas onverwijld voortduren en kwam de voorbije weken tot spijtige hoogtepunten. Het recente uitstel van executie bewees wel dat alle acties enig effect hebben. Daarom moeten we blijven proberen om het lot van prof. dr. Djalali  zo veel mogelijk in de belangstelling te houden!

De Studiekring Vrij Onderzoek roept daarom op om op donderdag 10/12 om 10u00 massaal videoboodschappen op sociale media te verspreiden, waarin wordt de Iraanse overheid wordt opgeroepen om prof. dr. Ahmadreza vrij te laten. Elke wijze van publieke belangstelling voor het lot van prof. dr. Djalali is een stap dichter bij zijn thuiskomst of een verbetering van zijn leefomstandigheden.

Do's
  • Maak een kort filmpje
  • Vraag de Iraanse overheid om Ahmadreza vrij te laten. Inspiratie nodig? “I urge the Iranian government to listen to the people and release Ahmadreza immediately”.
  • Maak ervan wat jij wilt! Schrijf #SaveAhmadreza op een kladblad, film op een plek die jouw vrij doet voelen, schreeuw het van de daken, betrek je huishouden, of zit gewoon voor je bureau.
  • Deel je filmpje online met hashtags #PeopleForAhmadreza en #SaveAhmadreza
  • Voel je je niet comfortabel met spreken in het Engels? Voel je vrij om je moedertaal te spreken!

Dont's
  • Dit is een actie vóór Ahmadreza, niet tegen de Iraanse overheid, probeer respectvol te zijn.
  • Verspreid geen Corona, volg de veiligheidsmaatregelen in je filmpje
2022_4 mensen die schrijven_Djalali_VUB

*Als Urban Engaged University roepen we onze VUB-community op om mee te bouwen aan een betere wereld via maatschappelijk engagement. Op het platform “De Wereld Heeft Je Nodig”  verzamelt de VUB maatschappelijk zinvolle projecten, waar studenten, medewerkers, alumni en sympathisanten rond kunnen samenwerken. Deze projecten vertegenwoordigen de universiteit niet. De initiatieven en communicatie zijn voor rekening van de organisatoren van het project, en vertolken geen standpunt van de universiteit.