Groep van internationale studenten op Campus Etterbeek

Brussel is de grootste studentenstad

Met meer dan 86.000 studenten – dat is bijna een kwart van alle studenten in ons land – is Brussel de grootste studentenstad van België. Er zijn maar liefst 51 universiteiten en hogescholen. Tegelijk is ‘slechts’ 1 op 24 residenten hier student, tegenover bijvoorbeeld 1 op 2,5 in Leuven. Brussel blijft dus ook gewoon een wereldstad, waar je kan opgaan in de massa. Kortom: je krijgt alle voordelen van een universiteitsstad, plus die van een bruisende metropool

Je hoeft trouwens echt niet bang te zijn dat je hier de enige Nederlandstalige student zal zijn. Meer dan 1 op 4 Brusselse studenten volgt een opleiding aan een Nederlandstalige instelling, waarvan de grote meerderheid aan de VUB.

In Brussel komt de wereld samen

In onze hoofdstad wonen liefst 160 verschillende nationaliteiten, en samen spreken de Brusselaars meer dan 180 talen. Het zal je dus niet verbazen dat elke wijk een eigen karakter heeft. De chique Louizalaan, het indrukwekkende  Flageyplein en de kleurrijke Matongéwijk liggen allemaal op wandelafstand van de VUB Main Campus in Etterbeek. De VUB Health Campus in Jette wordt dan weer de groenste van het land genoemd. Jette staat erom bekend een gezellig dorp te zijn, midden in de hoofdstad

Ook in de rest van Brussel is er veel te zien en te beleven. Hang de toerist uit in het historische centrum, ga iets drinken in de hippe Dansaertwijk, voel je op vakantie in het mediterrane Vorst of proef van het volkse Schaarbeek. Als je de wereld wil ontdekken, dan begin je het best in Brussel!

2022_Internationale werking_S_459683056
Studenten tijdens evenement aan het zingen op grasveld in Campus Etterbeek

Er is altijd wat te doen

Aan het begin van het academiejaar verwelkomt de VUB haar studenten met infomomenten, verrassende activiteiten en leuke feestjes tijdens de kick-offweken. Ook Brik, de servicedesk voor stadstudenten, organiseert een welkomstfestival – Brussel Brost â€“ met liveoptredens en een infomarkt waar je alle Brusselse hotspots kan ontdekken.

Wil je helemaal zeker zijn dat je je geen moment zal vervelen, dan kan je je aansluiten bij een van de  vele studentenkringen aan de VUB. Zij organiseren uitstappen, filmvertoningen, sportcompetities, zangavonden (cantussen) en fuiven (TD’s). Je hebt verenigingen gelinkt aan de faculteit, maar ook thematische en regionale verenigingen. Voor elk wat wils!

Op onze campussen vind je sowieso alles wat je nodig hebt – restaurants, broodjeszaken, een atletiekpiste, sportzalen, fuifzalen en studentenkoten – maar er is nog zo veel meer te doen in Brussel. Of je nu op zoek bent naar de beste frietjes van ’t stad, een rustig plekje in het groen om te chillen of een nieuw museum: Brik verzamelde alle leuke plekjes in Brussel op een superhandige website met tips voor en door studenten.

Betaalbaar op kot

Brussel is een van de duurste steden om te wonen, maar dankzij verschillende huisvestingsprojecten voor studenten kan iedereen betaalbaar op kot. Zo biedt de VUB 1,540 koten aan. Je kan er verblijven vanaf 330 euro per maand, alle kosten inbegrepen. De koten bevinden zich op of vlak naast de campus, dus je hebt alles wat je nodig hebt op wandelafstand. En vooral: geen excuses om te laat in de les te komen!

Ben je de campus toch wat ontgroeid, dan kan je op kot gaan aan het centraal gelegen Sint-Katelijneplein, in de bruisende buurt van de Sint-Gorikshallen of in de hippe wijk Sint-Gillis. Brik ontwikkelde de kotzoeker Mykot met meer dan 4.000 koten die allemaal getoetst werden aan strenge kwaliteitseisen. 400 van die koten zijn bovendien in beheer van Brik zelf. Zij zorgen onder andere voor het onderhoud, zodat je ongestoord kan genieten van je studententijd.

2022_Meisje op kot_Etterbeek_VUB
2022_Villo!_Brussel_VUB

Alles binnen handbereik

Brussel is een grootstad en toch is alles veel dichterbij dan je denkt. Met de fiets doorkruis je de hele stad in slechts 30 minuten. Fietsen zit hier dan ook echt in de lift. Er zijn verschillende opties om een studentenfiets (inclusief onderhoud!) te huren. Neem je niet dagelijks de fiets, dan is een Villo!-abonnement iets voor jou. Het deelfietsensysteem heeft om de 450 meter een station en via Brik krijg je 50 procent korting. Ook met het openbaar vervoer raak je vlot van punt A naar B. De MIVB staat in voor de stadsbussen, trams, premetro’s en metro’s in Brussel. Voor 50 euro heb je een jaarabonnement voor studenten. Koopje!

Door de centrale ligging van Brussel is ook pendelen van thuis naar de campus helemaal geen probleem. Met de trein sta je op 10 minuten in Vilvoorde, op een kwartier in Leuven en op een halfuur in Gent of Antwerpen. Dilbeek, Tervuren, Sint-Pieters-Leeuw en Wemmel liggen op iets meer of minder dan een halfuur met de bus van het centrum.

Alle mobiliteitsinfo van de VUB