2022_Living Campus Walk_Zwembad_Etterbeek_VUB

Innovatieve oplossingen om energie te besparen

Ons innovatieve zwembad werd eind 2016 bekroond als laureaat van Be.Examplary, als 1 van de 10 vernieuwende en ambitieuze energiebesparende voorbeeldgebouwen in Brussel

Isolatie

Door zijn compacte vorm is het zwembad goed te isoleren. Dat gebeurt met vlokken gerecycleerd papier. De optimale inval van natuurlijk licht in combinatie met ledverlichting beperkt het energieverbruik nog verder.

Verwarming

Een groot deel van het verbruik van een zwembad is afkomstig van de verdamping van het (warme) water. Daarom heeft het VUB-zwembad een 'luchtgroep' met warmtepomp voor een efficiënte luchtventilatie en warmteterugwinning. De warmtepomp haalt de warmte uit de afgevoerde lucht en hergebruikt ze om de verse lucht op te warmen. De energie die daarna nog nodig is, wekken we zeer zuinig op via een warmtekrachtkoppeling. Dat is een aardgasmotor die elektriciteit produceert en waarvan de restwarmte benut wordt voor de bijkomende verwarming van het zwembadwater en de lucht. Een zeer zuinige technologie als overgang naar een volledig gasvrije verwarming voor 2050.

Watergebruik

In het nieuwe zwembad wordt het water ook een pak efficiënter gebruikt. De baden die niet in gebruik zijn, dekken we af, waardoor de verdamping van water en het warmteverlies afneemt. Het spoelwater van de filters wordt gezuiverd en voor 70% hergebruikt, in plaats van het af te voeren naar de riolering. Bovendien desinfecteren we het zwembadwater op basis van zoutelektrolyse, waardoor er minder chemicaliën en geen bewaarmiddelen nodig zijn. Dat komt de kwaliteit van het water ten goede.

Regenwater

De groendaken van het zwembadgebouw – een combinatie van mossen, vetplanten en kruiden – vangen een deel van het regenwater op. Een ander deel van het regenwater wordt na zuivering gebruikt in het zwembad. De overloop van die buffer vindt vervolgens haar weg naar de vijver op de campus.

Iedereen zwemt zonder zorgen!

​Het zwembad speelt ook een sociale rol: het is niet alleen toegankelijk voor VUB-publiek, maar ook voor schoolgaande kinderen uit de buurt en individuele zwemmers, die blij zijn met dit extra zwembad in Brussel. De beweegbare bodem van het instructiebad is bovendien bijzonder geschikt voor jonge kinderen, senioren en andersvaliden.

Overzicht besparingen

2022_Living Campus Walk_Schema door Jozef Stoffels en Sven De Bruyn van het zwembad_Etterbeek_VUB

Dit project wordt gesubsidieerd vanuit Europa en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest in het kader van de EFRO-programmering 2014-2020 (Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling).