De VUB International Relations (IRMO) is zeer trots het nieuws te delen dat onze collega Françoise De Cupere, die deel uitmaakt van de Universitaire Ontwikkelingssamenwerking-cel binnen IRMO, een zeer bijzondere erkenning heeft gekregen van de Strategische Internationale Partner van de VUB in Cuba, de Universidad Central "Marta Abreu" de Las Villas (UCLV): ‘Profesora Invitada’ (Gast Professor).

26 jaar geleden begon Françoise de zoektocht naar een Belgische universiteit om samen te werken aan een project in Cuba. Ze had in Ecuador Professor Eduardo Cruz ontmoet van het Departement Diergeneeskunde van de UCLV, die geïnteresseerd was in dergelijke samenwerking. Professor Edilbert Van Driessche van de Vrije Universiteit Brussel beantwoordde haar oproep, en dat was het begin van een belangrijke langdurige (en nog steeds lopende) samenwerking en vriendschap met alle betrokken partijen.

Françoise begon haar werk in Cuba in 1998 met het project "Research on surface lectins of pathogenic E. coli and lectins in feed in Cuba". Het was een VLIR-UOS Own Initiative Project, uitgevoerd in het Instituut voor Plantenbiotechnologie (IBP). Dank zij dit project verbeterde de beschikbaarheid van apparatuur, reagentia en benodigdheden voor onderzoek aanzienlijk, en leidde tot de voltooiing van vier diplomapapers, vijf masterscripties in het Advanced Animal Health-programma en twee doctoraatsthesissen, en eveneens tot de publicatie van verschillende wetenschappelijke papers in internationale en prestigieuze tijdschriften.

"Ze stond bekend om haar empathische relaties met haar Cubaanse collega's, om haar bescheidenheid, ijver en professionele vaardigheden bij het uitvoeren van onderzoekstaken, terwijl ze tegelijkertijd de materiële middelen en de economische controle beheerde. Bovendien werd ze altijd gekenmerkt door haar kracht en gedrevenheid, en de meeste onderzoekstaken verliepen goed dankzij haar onvermoeibare volharding naar de leden van het project toe, maar ook bij de regeringsinstanties op verschillende niveaus," verklaart Dr. Orelvis Portal Villafaña, Directeur, Centro de Investigaciones Agropecuarias van de UCLV.

Bovendien gaf ze de eerste cursussen Engels aan de UCLV om de communicatie en het wetenschappelijk schrijven daar te verbeteren.

"Ze heeft sinds 2003 een belangrijke rol gespeeld bij de ontwikkeling, coördinatie en implementatie van het IUC-programma in Cuba, geleid door professor Dr. Edilbert Van Driessche. Haar uitstekende werk- en persoonlijke relaties hebben haar activiteiten als onderzoeker en wetenschapsvrouw vergemakkelijkt. In de loop der jaren is ze betrokken geweest bij talrijke projecten: zo was ze in 2013 betrokken bij de opstart van het RED TIC-programma met verschillende universiteiten in Cuba, en in 2019 maakte ze deel uit van het door de Europese Unie gefinancierde programma ter ondersteuning van het energiebeleid in Cuba", voegt Dr. Orelvis Portal Villafaña toe.

Als ICOS (Institutioneel Coördinator voor Ontwikkelingssamenwerking is ze er steeds in geslaagd obstakels te overwinnen, zoals het Amerikaanse embargo dat de samenwerking tussen de VUB en de UCLV sterk heeft bemoeilijkt. "Ze ging altijd veel verder dan haar officiële taken binnen de VUB International Relations office, door al het mogelijke te doen voor ons hier in Cuba," benadrukt Dr. Orelvis Portal Villafaña.

Een dikke proficiat aan onze collega en vriendin, Françoise De Cupere - wij, je collega's en vrienden, zijn erg trots op je.