Een duidelijk kader

Alcohol en eventueel andere middelen zijn voor de meeste studenten niet meteen nieuw. We zien dat psychoactieve middelen zoals drugs en alcohol populair zijn bij studenten. Maar in een context waarin studenten geconfronteerd worden met nieuwe uitdagingen – een nieuwe leer- en leefomgeving, een andere manier van studeren en werken, meer zelfstandigheid en vrijheid – is het niet altijd evident om verantwoord om te gaan met zo’n middelen.

Studenten aan de VUB signaleerden zelf hun bezorgdheden over het gebruik van middelen onder studenten. Met het nieuwe middelenbeleid creëren we duidelijkheid rond wat wel en niet getolereerd wordt: de VUB tolereert geen cannabis en andere illegale drugs op haar campussen en binnen haar gemeenschap.

Naast dit duidelijk kader willen we als VUB een veilige en constructieve omgeving zijn die gezonde keuzes stimuleert. Voor die studenten voor wie preventie ontoereikend is, willen we in een adequaat en laagdrempelig zorg- en begeleidingsaanbod voorzien.

Wil je weten wat er binnen het middelenbeleid allemaal op til staat? Dat kan je in detail hier lezen.

Vosje als dronken student

Veilig, gezond en aangenaam feesten

Af en toe eens goed gaan feesten hoort bij het studentenleven. Hoe moet je anders weten welke muziek ‘in’ is of welke feestlocaties in het bruisende Brussel de moeite waard zijn? Veilig en gezond uitgaan is niet moeilijk. Gewoon je gezond verstand gebruiken en je amuseren.

Tips om veilig te feesten

Informatie intoxicatie

Informeer jezelf over een product en de risico’s

Starten aan hogere studies luidt een nieuw hoofdstuk in het leven van vele jongeren in. In deze nieuwe levensfase experimenteren jongeren wel eens vaker met allerhande middelen zoals alcohol en drugs. Niet elk gebruik is problematisch. Maar middelengebruik brengt wel heel wat uiteenlopende risico’s met zich mee. Elke ‘drug’ heeft een risico op misbruik en verslaving. Hoe meer en hoe vaker iemand gebruikt, hoe groter de risico’s. Maar zelfs ‘af en toe’ gebruiken kan ook ernstige gezondheidsrisico’s inhouden.

Pillen en drugs
Typerend voor drugs is dat ze tot een afhankelijkheid kunnen leiden.

• De kans bestaat dat je het effect en de roes van een bepaalde drug opnieuw opzoekt, of sterker op regelmatige basis. Wanneer je steeds meer gaat gebruiken, ontstaat het risico om geestelijk afhankelijk of verslaafd te worden.
  • Bij sommige drugs kan het lichaam wennen aan een bepaalde hoeveelheid waardoor je steeds meer moet gebruiken om dezelfde effecten te voelen. Zo ontstaat het risico om ook lichamelijk afhankelijk worden.

Elke soort drugs heeft zijn eigen effecten, en kent zijn eigen risico’s. Die effecten en risico’s kunnen ook nog eens bij iedereen anders zijn. Wil je hierover meer weten?

Bekijk dan het drugs ABC

Hulp nodig?

Ben je bezorgd om een vriend, geliefde of jezelf en zoek je hulp? Je kan terecht bij de volgende personen en instanties binnen en buiten de VUB: