2022_Opendeurdag_Studiekeuze_VUB

Stap 1. Leer jezelf kennen

Zelfkennis is het begin van alle wijsheid, én van de juiste studiekeuze! Wat zijn je talenten, passies, hobby’s en interesses? Wat zijn je sterke kanten en je groeipunten? Welke dromen heb je? Stel deze vragen ook eens aan mensen uit je omgeving. Wat zien je ouders en grootouders je studeren? En je vrienden? Die inzichten kunnen je mee richting geven.

Stap 2. Verken het onderwijslandschap en de beroepswereld

Kennis is macht. Informeer je vooraf goed over je opties. Via onderwijskiezer.be krijg je een goed overzicht van het hoger onderwijs in Vlaanderen en Brussel. Je ontdekt er onder meer welke richtingen er allemaal bestaan aan de hogeschool en universiteit. Vraag bij verschillende onderwijsinstellingen ook brochures aan van de opleidingen die je aanspreken. Neem ze rustig door en vergelijk de opleidingen met elkaar. En vraag jezelf af wat je later kan doen met het diploma in kwestie. Zo weet je of er een match is tussen een opleiding en de toekomst die jij wil.

Onze opleidingen      Vraag de VUB-brochure aan     Beroepen van de toekomst

Stap 3. Kies wijs

Infodagen en openlesdagen

Begin je een idee te krijgen welke richting je uit wil? Hak de knoop niet te snel door en neem deel aan een SID-in, ga naar een infodag, volg een online infosessie of doe mee aan een openlesdag. Zo ervaar je of een opleiding écht bij je past. Eventuele vragen kan je stellen aan studenten, proffen en afgestudeerden die nu in de beroepswereld staan.

Activiteiten voor toekomstige studenten

Advies van onze studiebegeleiders

Als je nog steeds twijfelt, kan je ook het advies inroepen van onze studiebegeleiders. Dit team van studentenpsychologen, studiebegeleiders en studietrajectbegeleiders heeft heel wat ervaring met het helpen van toekomstige studenten bij hun studiekeuze. Zij luisteren graag naar je toekomstplannen en helpen je op weg ernaartoe, en dit volledig gratis.

Advies van onze studiebegeleiders

Test je voorkennis

Voor sommige opleidingen heb je een goede voorkennis wiskunde, fysica en/of chemie nodig. Check hier per opleiding welke leerstof je onder de knie moet hebben vooraleer je kan starten. Aan de hand van voorbeeldvragen en zelftests kan je meteen al inschatten of je bepaalde zaken nog moet bijspijkeren. Zo kom je goed voorbereid aan de start.

Test je voorkennis

Dokters, opgelet!

Wil je geneeskunde studeren? Dan moet je eerst slagen voor het toelatingsexamen. Bereid je daarom goed voor via het online platform ikworddokter.be. Je vindt er de vereiste voorkennis, voorbereidingslessen, webinars en oefenexamens.

Ikworddokter.be