2022_De rode denker_Etterbeek_VUB

Prijs voor het Kritisch Denken

Eer je meest briljante criticus tijdens de proclamatie!

Elk jaar levert je school heel wat talentvolle leerlingen af die klaar zijn voor hun start in het hoger onderwijs en we willen jullie daar graag voor bedanken. Daarom heeft de Vrije Universiteit Brussel de ‘Prijs voor het Kritisch Denken’ in het leven geroepen: een prijs voor de ster op jouw school onder de kritische denkers. Wij belonen de gelukkige laatstejaarsstudent met het inspirerende boek ‘De toekomst is terug’ van Fons Van Dyck, een geschenk dat de geest zal blijven prikkelen.

Dit is in het kader van PACT. PACT staat voor de Pauwels Academy of Critical Thinking die de maatschappelijke dialoog op basis van kritisch denken wil promoten en versterken.

Schrijf je in

Help je leerlingen voorbereiden

In onze online infosessies overlopen we alle vakinhoudelijke én vakoverschrijdende activiteiten die de VUB aanbiedt voor leerlingen van het secundair onderwijs.

• Voorkennistesten voor wiskunde, fysica en chemie
  • Voorbereidingsactiviteiten voor het toelatingsexamen Geneeskunde en de verschillende ijkingstoetsen
  • Zomercursussen "Chemie & fysica", "Wiskunde voor exacte wetenschappen", "Geschiedenis" en "Klaar voor de start"  (ook telkens met een online leeromgeving)
  • Infosessies
  • SOS Studiekeuze

Zit je nog met vragen? Dan kan je die uiteraard ook tijdens deze sessies stellen.

2022_Studiebegeleiding_Docent en student met laptop_Tutor_S_765907471
Activiteiten voor leerlingen en klassen uit het secundair onderwijs

Labobezoeken, workshops, wedstrijden, webinars, masterclasses, ... We geven leerlingen graag al eens een voorproefje van het baanbrekend onderzoek dat we aan onze universiteit doen. Leerlingen kunnen zich voor heel wat activiteiten zelf inschrijven, maar we organiseren ook activiteiten voor klassen.

Bekijk het overzicht

Wtnschp.be

Wtnschp.be is de populairwetenschappelijke blogpagina van de Erasmushogeschool Brussel en de VUB. In de blog worden regelmatig artikels geplaatst over wetenschap, interessante internationale doorbraken, eigen onderzoek en eigen onderzoekers, wetenschapscommunciatie-activiteiten, enzovoort. De stijl van de blog is informeel, leuk en geschikt voor het brede publiek.

wtnschp.be

Science Bar Brussel

Privacy op het internet, epidemieën en virussen, migratie in Brussel en het Higgs-Boson deeltje: een greep uit de onderwerpen die in Science Bar Brussel aan bod komen. Zo'n paar keer per jaar nodigt WTNSCHP onderzoekers uit op café om over hun wetenschappelijke expertise te praten. Van Lieven Scheire tot Sven Pichal, onze moderatoren leiden je door het landschap van de wetenschap! Tot aan de toog in het RITCS Café!

Science Bar Brussel

Blended STEM

Blended STEM-didactiek in de klas: het project ‘STEM blended onderzocht’ focust op een aantal recente ontwikkelingen in het Vlaamse onderwijs. Wil je aan de slag met Blended STEM? Ontdek de LOB-methode.

Meer over Blended STEM

B-stroom KaBOEM

De website KaBOEM, waar de lerarenopleiding van de VUB aan meewerkte, wil leerkrachten in de B-stroom ondersteunen om een krachtige leeromgeving te creëren. Versterk je klaspraktijk.

Ontdek de website

Als school een onderzoeksvraag?

De Wetenschapswinkel is een project van de VUB, Universiteit Antwerpen en KU Leuven. We bieden ondersteuning in de vorm van wetenschappelijk onderzoek, uitgevoerd door studenten in het kader van een project of eindwerk. De studenten beantwoorden de onderzoeksvraag in samenwerking met de organisatie en onder begeleiding van een ervaren onderzoeker.

Geïnteresseerd en heb je als school een onderzoeksvraag? Registreer je school en onderzoeksvraag via de databank en wij contacteren je om de vraag te bespreken. Als je vraag in aanmerking komt voor onderzoek, promoten we deze bij studenten, docenten en onderzoekers en bij interesse brengen we jou met hen in contact.

School met een onderzoeksvraag? Wetenschapswinkel!

Verkorte educatieve master

Wel al een master in je vak (of in je zak), maar nog niet de pedagogische en didactische kennis om les te geven? Of ben je al leerkracht maar wil je je expertise nog verder verdiepen? We've got you covered.

Ons Multidisciplinair Instituut Lerarenopleiding (MILO) bestaat uit een team van een 50-tal lerarenopleiders. Vanuit hun eigen faculteit en vakexpertise, brengen ze je de nodige pedagogische en (vak)didactische kennis en vaardigheden bij om je te ontwikkelen tot onderwijsprofessional in je vak. En ook na je afstuderen blijven we je ondersteunen. Met een uitgebreid aanbod aan bijscholingen zodat je duurzaam inzetbaar bent in het onderwijslandschap van vandaag en morgen. En ook met een sterk alumni-netwerk van professionals waar je op kan rekenen om je carrière uit te bouwen. Welkom bij het MILO, welkom bij je toekomst!

Ontdek MILO

2022_Leerkracht_Leerkrachtenopleiding_S_704378944
Vrouw met vleugels op de achtergrond voor campagne Dag van de leerkracht

Bedankt, leerkrachten!

Elke dag opnieuw inspireren jullie de leerlingen. Jullie kennis en dagelijkse inzet geeft hen vleugels om hun dromen waar te maken. En dat verdient een dikke pluim! Speciaal om jullie te bedanken, deelde de VUB verschillende cadeautjes uit op de Dag van de Leerkracht 2023: een bladwijzer in de vorm van een welgemeende pluim, een notitieboekje én levensgrote vleugels van inspiratie voor op je school.

Aan alle leerkrachten: "De wereld heeft jullie nodig, want jullie zijn de bouwers van de toekomst."

Aan alle leerlingen: "De wereld heeft jullie nodig, want jullie hebben het potentieel om te schitteren."