Ongelijkheid verminderen is een van de duurzaamheidsdoelstellingen van de VN en een nobel streven van onze universiteit. Maar hoe begin je eraan wanneer de doelgroep waartoe je je wil richten nauwelijks de weg vindt in het doolhof aan hulpbiedende organisaties? ‘Kijken naar Ikea’, is volgens Hassan Al Hilou van Capital vzw de oplossing, ‘en jongeren alles onder één dak aanbieden.’ Hij vertelt hoe Brusselse organisaties binnenkort zullen samenwerken om jongeren te begeleiden naar de arbeidsmarkt. En hoe VUB-studenten daarbij helpen.
Vind jij ook dat jongeren het verschil kunnen maken in de wereld? Geloof je in de kracht van partnerships? Dan zit je goed aan de VUB! #DeWereldHeeftJeNodig
Hassan Al Hilou is Brussels ondernemer en oprichter van Capital vzw. Zijn doel is om de sociale mobiliteit van jongeren in Brussel te bevorderen en het geloof in hun eigen kunnen op te krikken. Hij werkt daarvoor samen met verschillende projecten en organisaties. Eind deze zomer opent de vzw een one-stop source in Brussel. Het moet een magneet worden voor jongeren die meer willen leren over zichzelf en een weg willen vinden naar de arbeidsmarkt via opleidingen, stages, jobs en eigen ondernemerschap. In het eerste jaar hoopt Capital minstens 500 jongeren te betrekken. De VUB draagt via een Open Innovation Challenge voor studenten en weKONEKT.brussels haar steentje bij.
Waar komt jou geloof in jongeren en samenwerking vandaan?
Hassan Al Hilou: “Heel simpel: ik ben zelf jong, ik ben 21 jaar. Ik ervaar dat veel van mijn leeftijdsgenoten, veel vrienden ook, heel weinig kansen geboden wordt en al helemaal in deze coronatijden. Er zal voor hen veel moeten veranderen. Op economisch en maatschappelijk vlak én op het gebied van klimaat. Maar ik voel tegelijk dat jongeren heel veel kracht en energie bezitten. Wanneer we die kunnen bundelen zullen ze sterker worden en steviger op hun voeten kunnen staan.”
“Ik voel dat jongeren heel veel kracht en energie bezitten.” – Hassan Al Hilou
“Dankzij de Open Innovation Challenge denken studenten van de VUB samen met ons mee over de uitdaging waar organisaties als de onze mee te kampen hebben. Namelijk: hoe kan je ervoor zorgen dat werk voor jongeren aangenaam maar vooral ook waardig moet zijn. Ik geloof daarbij in twee insteken: onderzoek en ervaring. Bij het onderzoek kunnen de studenten hun skills tonen, wij kunnen op basis van hun bevindingen en de ervaringen van de jongeren een verhaal samenstellen waarmee we vooruit kunnen.”
Hoe erg is het in Brussel gesteld met de ongelijkheid op de arbeidsmarkt?
“Die is heel groot. Dat zijn niet mijn woorden maar van de overheid zelf. Een bijkomend groot probleem is dat we post-Covid elk talent nodig zullen hebben. Terwijl er nu al meer vacatures dan ooit openstaan en de jeugdwerkeloosheid toch blijft groeien. De link ontbreekt. Je zou kunnen zeggen: we gaan een niet-creatieve oplossing aanbieden zoals premies geven aan de werkgever om een Brusselse jongere te rekruteren. Maar je kan ook proberen de mentaliteit te veranderen door jongeren zelf een waardige baan aan te bieden. Wij willen via de Open Innovation Challenge dat jongeren vanuit hun eigen kunnen en kennen zelf jobs creëren in plaats van enkel doen wat de markt vraagt.”
“Wij willen dat jongeren zelf jobs creëren in plaats van enkel te doen wat de markt vraagt.” – Hassan Al Hilou
“Er zijn 11 bedrijven die Capital vzw financieren. Daar behoren grote bedrijven bij zoals Sofina, Coca-Cola, Colruyt en Janssen Pharmaceutica. We haalden bij hen en bij de Vlaamse regering 1,5 miljoen euro op om dit project op poten te zetten. Ook BASF, BESIX, P&V en het advocatenkantoor Eubelius stapten mee in. We beschikken over een gigantisch groot gebouw vlakbij metrostation IJzer, 2000 m2 waar de jongeren naartoe kunnen komen, hun talent kunnen ontdekken en ontwikkelen”.
In het gebouw van vier verdiepingen komt een virtual reality parcours waar ze verschillende arbeidsmarktsectoren leren kennen. Het community center zal coaching en mentoring aanbieden en jongeren op weg zetten naar opleidingen en stages. In één van de coworking spaces of in de incubator voor ondernemerschap kunnen jongeren hun eerste stappen zetten in het ondernemerschap. In de kelderverdieping worden jongeren met artistieke en creatieve vaardigheden uitgedaagd.
Ikea voor de jeugd
“Capital vzw leidt het hele project. Wij zijn de Ikea van de jeugdontwikkeling. Waar Ikea alles aanbiedt op het gebied van wonen – van kleine bloempotjes tot een hele keuken - allemaal onder een dak, willen wij een gelijkaardige methodologie hanteren maar dan rond jeugdontwikkeling. De jongeren komen naar één adres en zullen er alles kunnen vinden wat ze nodig hebben om zich te ontwikkelen. Van een workshop tot een training of opleiding van een jaar. In het gebouw bieden we op een structurele basis het hele ecosysteem aan van Brusselse vzw’s die elk hun project aan de jongeren voorstellen.”
“We bieden het hele ecosysteem aan van Brusselse vzw’s die elk hun project aan de jongeren voorstellen.” - Hassan Al Hilou
Doolhof
“Vandaag de dag bestaat er heel wat research, zijn er heel wat middelen waarmee jongeren kunnen werken. Er zijn in Brussel meer dan 100 organisaties die zich met hen bezighouden. Spijtig genoeg weten de jongeren amper van hun bestaan af. Vraag een jongere op straat om drie organisaties op te noemen die hen kan helpen bij hun ontwikkeling en het antwoord zal vaak ‘ik weet het niet’ zijn. Er is dus al een kloof tussen jongeren en het middenveld. Wij willen die kloof dichten. Zodat de jongeren beter gewapend op de arbeidsmarkt kunnen komen. Maar het begint al op de scholen, vandaar dat we onze activiteiten ook daarop richten.”
“Er zijn in Brussel meer dan 100 organisaties die zich met jongeren bezighouden. Spijtig genoeg weten de jongeren amper van hun bestaan af.” – Hassan Al Hilou
“Het grootste probleem is de uitzichtloosheid bij jongeren. Er bestaan veel organisaties die hen willen ondersteunen maar ze gaan daarbij te veel uit van ‘onze’ jongeren. Een organisatie is eigendom van een bepaalde vzw en zal zich voornamelijk op die niche richten, terwijl een jongere juist eigendom van zichzelf is en van niemand anders. De grote uitdaging is om hen zicht te bieden binnen de uitzichtloosheid en de wirwar aan vzw’s.”
Vind jij ook dat jongeren het verschil kunnen maken in de wereld? Geloof je in de kracht van partnerships? Dan zit je goed aan de VUB! #DeWereldHeeftJeNodig
Podcast met Hassan Al Hilou
Beluister de padcast ‘Antipode’ met Hassan Al Hilou en Jean Paul Van Bendeghem, een samenwerking tussen VUB en Bruzz naar aanleiding van de weKONEKT-week:
Hoe vloeien we moeiteloos naar en - jaren later - weer even moeiteloos uit de arbeidsmarkt? Vers gepensioneerd filosoof Jean Paul Van Bendegem en VUB-student en sociaal ondernemer Hassan Al Hilou doen een verwoede poging om de kloof tussen de 'nog niet werkenden' en de 'niet meer werkenden' te overbruggen. Weten jongeren vandaag beter welke richting ze later uit willen? En kan je leren met pensioen te gaan?