Word vrijwillige bij Fietsbieb en geef allle Brusselse kinderen de kans om te fietsen!

Ben jij een VUB’er die graag sociaal engagement wil omzetten in daden? Wil jij meer kansen bieden aan gezinnen met kinderen die het financieel minder breed hebben? Vind je duurzaamheid bovendien belangrijk? Dan is vrijwilliger bij Fietsbieb iets voor jou!

De Fietsbieb is een plek waar tweedehandskinderfietsjes hersteld en nadien verhuurd worden aan een heel lage prijs. Daarmee heeft het project een dubbele focus. Enerzijds biedt de Fietsbieb via haar sociale karakter elk kind eigen fiets. Anderzijds draagt het project bij aan een duurzame wereld omdat het gebruikte fietsjes een tweede leven geeft. Als vrijwilliger draag je dus dubbel zoveel bij aan een betere wereld! Er zijn verschillende Fietsbiebs over heel het land, waaronder in Elsene en Etterbeek. Die van Elsene is gelegen bij Usquare, op een steenworp van de VUB. Daardoor is het voor jou als geĂ«ngageerde VUB’er niet moeilijk om de Fietsbieb te bereiken. Als vrijwilliger help je Ă©Ă©n keer per maand in de Fietsbieb. Daarbij kan je drie profielen invullen, gebaseerd op jouw eigen vaardigheden. Als eerste is de Fietsbieb op zoek naar een handig persoon die de fietsjes kan repareren indien dat nodig zou zijn. Daarnaast zoekt ze iemand die graag aan de administratieve kant helpt, zoals bij de vernieuwing van de abonnementen, de inschrijvingen en het updaten van de wachtlijst. Als laatste zoekt de Fietsbieb mensen die houden van het sociale contact en die daarom graag aan het onthaal staan. Zie jij jezelf binnen Ă©Ă©n van die profielen? Twijfel dan zeker niet en schrijf je in als vrijwilliger. Zo maak jij het broodnodige verschil voor de kinderen Ă©n hun gezinnen! Als vrijwilliger krijg je ook een korte vorming, en kan je met vragen steeds terecht bij de backoffice.

Meer info

Vacature

Jij bent…
  • Een VUB’er die inclusie heel belangrijk vindt
  • Een VUB’er die zijn steentje wil bijdragen aan een duurzamere planeet
  • Een handig persoon, een administratief persoon of iemand heel sociaal (of een combinatie natuurlijk!)
Jij hebt…
  • EĂ©n keer per maand een vrij moment
  • Zin om een belangrijk verschil te maken!
What’s in it for you?
  • Je krijgt een vorming van Beweging.net, de vereniging die achter de Fietsbiebs zit. Zo word je volledig klaargestoomd om de beste vrijwilliger te zijn!
  • Een grote betrokkenheid: je legt veel (nieuwe) sociale contacten, zowel met de medevrijwilligers als met de gezinnen
  • Je maakt niet alleen de kinderen, maar ook de ouders van de kinderen heel blij met jouw inzet!

Projectleider: Sofie Neyens

E-mail: Sofie.Neyens@beweging.net

TEL: 0495566589

*Als Urban Engaged University roepen we onze VUB-community op om mee te bouwen aan een betere wereld via maatschappelijk engagement. Op het platform “De Wereld Heeft Je Nodig”  verzamelt de VUB maatschappelijk zinvolle projecten, waar studenten, medewerkers, alumni en sympathisanten rond kunnen samenwerken. Deze projecten vertegenwoordigen de universiteit niet. De initiatieven en communicatie zijn voor rekening van de organisatoren van het project, en vertolken geen standpunt van de universiteit.