Zorg voor een transformatie naar een vreedzame samenleving met PeaceJam!

Ben jij iemand die vindt dat wereldvrede heel belangrijk is en wil je die beschermen? Wil je graag de broodnodige bijdrage leveren op vlak van vredeseducatie? Wil je niet alleen het verschil maken op nationaal vlak, maar ook op internationaal niveau? Wil je bovendien graag geĆÆnspireerd worden door Nobelprijswinnaars voor de vrede? Dan is het PeaceJam-project iets voor jou!

PeaceJam is een internationaal project rond vredeseducatie dat 21 jaar geleden werd opgericht. De Belgische variant bestaat uit vier samenwerkende universiteiten: de KUL, de UCL, de ULB en de VUB. Sinds haar oprichting in 1996 reikt PeaceJam leerkrachten, jeugdwerkers en actieve jongeren de middelen en methodes aan om het verschil te maken. Zo biedt het project kinderen en jongeren uit meer dan 39 landen educatieve programmaā€™s aan, zodat ze opgeleid worden tot toekomstige leiders die voor positieve verandering gaan.

Als lid van PeaceJam organiseer je daarom drie belangrijke zaken. Ten eerste houdt PeaceJam een jaarlijkse conferentie. Daarvoor wordt Ć©Ć©n van de 14 Nobelprijswinnaars voor de vrede die ook in de raad van bestuur van PeaceJam zetelt uitgenodigd. Die persoon gaat op de conferentie in dialoog met jongeren. Jongeren zijn de vredesburgers van morgen en hen inspireren is namelijk zeer belangrijk. Dankzij die bijeenkomst komen ze in contact met de wijsheid, het doorzettingsvermogen en de daadkracht van de Nobelprijswinnaar. Daarnaast wil het project een vredescel oprichten, waarin geĆ«ngageerde studenten instaan voor de organisatie en begeleiding van PeaceJam. Bovendien helpt die vredescel ook met de vredeseducatie. Ten slotte wil PeaceJam de movement van ā€˜Billionactsā€™ verspreiden. Dat zijn doordachte acties die meer vrede verspreiden in de gemeenschap, een school, bedrijf of organisatie. Ze zijn ontworpen om invloed uit te oefenen op een of meer van de Billion Acts Issue Areas die van cruciaal belang zijn voor het creĆ«ren van wereldvrede. Al die projecten zorgen ervoor dat je als lid van PeaceJam een echte changemaker bent. Een changemaker die wereldvrede beschermt, ze doorgeeft en bovendien ook andere mensen inspireert. Wacht dus niet, en doe mee! Zo werken we samen aan een mooiere en vooral vredevollere toekomst.

Dit event zal in het Engels doorgaan

6 PM > Welcome by rector a.i. Jan Danckaert & the honouring of fellow Hassan Al Hilou

6.15 PM > Keynote by Hassan Al Hilou - Founder and Innovation Director Capital vzw

Keynote

STOP CRYING - THE POWER OF DIVERSITY

Tomorrow is not the continuation of today. Tomorrow is different, more diverse. Are you ready for tomorrow? Is your company, your association, your school, your product diversity proof? Do you know how to reach out and add value to our diverse world with an inclusive perspective?

Hassan Al Hilou takes you under the facts of diversity and shows you how to peel it off like an onion layer by layer. For example, he studies the correlations between diversity, society and economy and how different phenomena have made diversity an important strategic agenda item for institutions and companies. He shares his experiences, insights and numerous relevant cases.

7 PM > Drinks and Bites

Lokaal I.0.03 + I.0.Atrium

Ben ik een Peace Jammer?

Je bentā€¦
  • Een VUBā€™er die een echte changemaker wil zijn
  • Een persoon die vrede heel belangrijk vindt en die ook wil beschermen
  • Een teamspeler
  • Je hebtā€¦
  • Een goede kennis van het Engels
Whatā€™s in it for you
  • Wereldburgerschap
  • Vrede verspreiden
  • Opleidingen en trainingen rond vredescommunicatie en -educatie

Inschrijven

*Als Urban Engaged University roepen we onze VUB-community op om mee te bouwen aan een betere wereld via maatschappelijk engagement. Op het platform ā€œDe Wereld Heeft Je Nodigā€  verzamelt de VUB maatschappelijk zinvolle projecten, waar studenten, medewerkers, alumni en sympathisanten rond kunnen samenwerken. Deze projecten vertegenwoordigen de universiteit niet. De initiatieven en communicatie zijn voor rekening van de organisatoren van het project, en vertolken geen standpunt van de universiteit.