Praktisch
Pleinlaan 9
1050 Elsene
Verdieping 0
Inhoud
Klassieke diagnostische en therapeutische kaders schieten vaak tekort in het vatten van de neurodivergente ervaring. Deze studiedag verkent hoe neurodivergentie-affirmerende principes geïntegreerd kunnen worden in diagnostiek, begeleiding en therapie van cliënten met autisme, ADHD en AuDHD. We vertrekken niet vanuit een dichotomie tussen het medische en het neurodiversiteitsmodel, maar zoeken naar synergie, nuance en co-constructie. Via theoretische reflectie, praktijkgerichte werkmodellen en concrete voorbeelden onderzoeken we hoe taal, verslaggeving en positionering binnen de hulpverlening kunnen bijdragen aan erkenning, verbinding en gepersonaliseerde zorg.
Centrale thema’s zijn onder andere: cliëntgerichte én neurodivergentie-gerichte verslaggeving, de impact van taal op identiteit en welzijn, en het belang van een gedeeld begrippenkader tussen cliënt en hulpverlener. Daarbij benoemen we ook de grenzen van affirmatie: affirmatie mag niet verworden tot vermijding van lijden, ideologie mag diagnostiek niet vertroebelen, en divergentie-erkenning mag classificatie niet verbloemen. Omgekeerd mag klinisch werken evenmin gereduceerd worden tot eenzijdig stoornisdenken.
Deze dag nodigt uit tot kritische reflectie en concrete actie, met als doel een diagnostisch en therapeutisch kader te ontwikkelen waarin neurodivergente stemmen niet alleen erkend, maar ook écht begrepen worden binnen een gezamenlijke betekenisverlening.
Trainer
dr. Tom Bylemans behaalde in 2024 zijn doctoraat met onderzoek naar neurobiologische processen in het autismebrein. Hij volgde bijkomende opleidingen in autismecoaching en klinische neuropsychologie.
Momenteel werkt hij als klinisch psycholoog (focus op diagnostiek van autisme en ADHD, met specialisatie in AuDHD), als praktijkassistent aan de VUB en docent in het postgraduaat autismecoaching (PXL), en als wetenschappelijk onderzoeker. In al die rollen staat autisme en ADHD centraal. Een vierde dimensie loopt daar doorheen: Tom kreeg zelf een AuDHD-diagnose. Zijn persoonlijke én professionele perspectieven vormen een dynamisch en kritisch psychologisch kader. Naast psychologie is hij gefascineerd door astrofysica, artificiële intelligentie, existentiële filosofie en semantiek. Deze velden raken soms verrassend verweven met zijn werk en leiden tot reflecties over betekenis, identiteit en ontleding van de taal van de psycholoog.
Praktisch
De workshop gaat door op vrijdag 17 oktober 2025 van 09:30 tem 16:30.
Prijs is €180 inclusief materiaal en koffiepauzes; exclusief lunch. Er is 15% korting voor VUB PE-partners en VVKP-leden.
Min. aantal deelnemers: 8
Aanbod voor hulpverleners
BRUCC organiseert verschillende workshops en trainingen voor hulpverleners. Neem zeker een kijkje naar ons aanbod via Voor professionals | Brussels University Consultation Center
Blijf op de hoogte van ons klinische en professionele aanbod door je in te schrijven voor onze nieuwsbrief.