
Een onafhankelijke commissie spreekt haar uitdrukkelijke waardering uit voor een vernieuwende opleiding Master in het Basisonderwijs, die resoluut kiest voor kwaliteit, betrokkenheid en maatschappelijke relevantie. De opleiding, opgezet door een gedreven team dat lerarenopleiders van de Vrije Universiteit Brussel (VUB) en de Erasmushogeschool Brussel (EhB) samenbrengt, wordt geprezen om haar doordachte, wetenschappelijk onderbouwde aanpak en haar sterke verankering in de grootstedelijke realiteit van Brussel. De nieuwe opleiding gaat vanaf september van start in Brussel. De Vlaamse regering heeft officieel toestemming verleend op basis van een positief advies van de Nederlands Vlaams Accreditatie Organisatie (NVAO).
Tijdens haar visitatie stelde de commissie een helder en consistent verhaal vast. Het docententeam wordt geroemd om zijn expertise, kritische ingesteldheid en zelfreflectief vermogen. “De commissie was ook onder de indruk van de sterke conceptuele en met onderzoeksliteratuur onderbouwde uitwerking van het programma”, klinkt het in het rapport. Het is precies in die onderzoeksgedreven invulling van het programma, en de concrete vertaling ervan voor het verbeteren van de eigen onderwijspraktijk, dat ook studenten een duidelijke meerwaarde zien voor de master Basisonderwijs:
“Ik vind het voor mezelf belangrijk dat ik als leerkracht basisonderwijs kan handelen vanuit wetenschappelijke inzichten”, zegt Nel (studente schakelprogramma Master Basisonderwijs). “Door de masteropleiding Basisonderwijs te volgen hoop ik meer vanuit wetenschappelijk onderzoek aan de slag te kunnen gaan en zo telkens mijn interesseveld te kunnen verbreden.”
De opleiding kiest expliciet voor een positieve benadering van de superdiverse Brusselse context. Diversiteit wordt niet als een uitdaging, maar als een kracht beschouwd. Die visie vertaalt zich in een curriculum dat afgestemd is op de noden van het Brusselse basisonderwijs, in nauwe samenwerking met het werkveld. Ook dat laatste wordt sterk gewaardeerd. Vanuit GO! Onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap, van steden en gemeenten en van het vrije net kregen we duidelijke signalen: de master versterkt scholen, voedt teams en helpt om structureel het verschil te maken, voor elke leerling.
“Vanuit GO! Scholengroep Brussel ondersteunen we de Master Basisonderwijs die een belangrijke stap is in de versterking van onze leraars en onze schoolteams”, beaamt Jurgen Wayenberg, Algemeen Directeur GO! Scholengroep Brussel.
“Veel leerkrachten in het basisonderwijs zijn vooral doeners”, zegt Bruno De Lille Battaille, algemeen directeur vzw Sint-Goedele Brussel. “Ze zijn sterk in het onmiddellijk en praktisch aanpakken van de problemen waarmee ze geconfronteerd worden. Maar zo laten we ook kansen liggen. Door leraren met een master in het basisonderwijs op te leiden en aan te werven, halen we mensen in huis die geleerd hebben om structurele oorzaken van problemen te doorgronden, wetenschappelijk onderbouwde oplossingen te zoeken en die breed in te voeren. Zo bouwen we schoolteams die én actiegericht zijn, én duurzaam het verschil maken. Dat kan alleen maar goed zijn voor onze leerlingen.”
Over de nood aan een masteropleiding Basisonderwijs is al veel inkt gevloeid en soms worden ook onomwonden twijfels geuit. De lerarenopleidingen van Vrije Universiteit Brussel en Erasmushogeschool Brussel zijn overtuigd van het belang ervan en ook de onafhankelijke NVAO-commissie kwam alvast tot een heldere conclusie: “De commissie is ervan overtuigd dat alumni van de opleiding niet alleen in de Brusselse context, maar ook elders in Vlaanderen een grote meerwaarde zullen kunnen zijn voor het basisonderwijs.”