De 90.000 Brusselse studenten houden de nachten van onze hoofdstad levendig. Helaas kunnen ze dat enkel in de regio van het eigen kot. Wanneer het bruisende studentenleven pas echt op gang komt, valt het openbaar vervoersnetwerk immers stil. Het is half uitgaan of de les missen door dat nachtje uit tot de eerste metro. Het gevolg is dat kotstudenten op uithoekcampussen aan de eigen directe omgeving blijven klitten. Ook pendelstudenten kunnen moeilijk âblijven plakkenâ. Isabeau Hufkens en Thijs Stuyver, voorzitters van respectievelijk de studentenraad van de VUB en UAB, verduidelijken de ludieke actie. Als studentenraadvoorzitters komen ze op voor de studentenbelangen, niet het minst vanuit een inclusief, democratisch perspectief. In dit interview spreken ze uit persoonlijke naam.
NOCTIS en COLLECTO
âMet Noctis bestaat er een systeem van nachtbussen, maar dit systeem werd fors teruggeschroefd. Het is enkel operationeel tijdens het weekend en is dus niet echt gericht op studenten.â vertelt Thijs Stuyver, voorzitter van BAST, de overkoepelende studentenraad van de Vrije Universiteit Brussel en de Erasmushogeschool Brussel. âHierdoor blijven de studenten uit Etterbeek en Jette op hun campus. Het vroege uur van terugkeer uit de stad, 23u30 voor Jette of iets na middernacht voor Etterbeek, maakt dat het vaak na het studeren niet de moeite loont om de stad in trekken. Ze blijven plakken op de eigen campus en mislopen hierdoor niet alleen hun collegaâs van de centrumcampussen, ze missen ook veel van het culturele aanbod in de stad. Hetzelfde principe geldt voor studenten uit de binnenstad, wanneer ze willen deelnemen aan de grotere studentenfeesten in Etterbeek.â
Collecto vult toch dit hiaat op, hoor je van ver aankomen. Het collectieve taxisysteem combineert tijdens de nachturen reizigers die eenzelfde richting uitmoeten. MOBIB-kaarthouders betalen 5 euro voor de rit. Sinds september 2014 bestaat er ook een app. âCollecto is Ă©Ă©n van de vele goede initiatieven in Brussel, maar het systeem wordt omslachtig ervaren en de (Nederlandstalige) service niet echt klantvriendelijk.â, vult Isabeau Hufkens, voorzitter van de studentenraad van de VUB aan. âHet is telkens weer een avontuur. De combinatie van wachten en de vaak lange ritten tijdens de week door het strategisch vullen van de taxi, voelt voor veel studenten niet comfortabel. En niet elk meisje fietst âs nachts graag alleen door de stad.â
Naast de perceptie van omslachtigheid, kampt Collecto bij de studenten ook met de drempel van de extra kostprijs. âDe beeldspraak van de halve gin-tonic die minister Smet gebruikte in ons mobiliteitsdebat is niet echt realiteit voor veel studenten. Voor wie moet rondkomen met een dagbudget van 7 tot 10 euro, wĂ©l realiteit voor vele studenten, vormt die 5 euro bovenop toegangsprijs en consumptie echt wel een drempel, als je die dag nog wil eten.â
Zelfsturing en collectieve acties
Wat willen de studenten dan wel, is de vraag. âWij beseffen heel goed dat het financieel niet haalbaar is om het NOCTIS-net alleen voor studenten structureel te organiserenâ, aldus Thijs. âMaar misschien is het wel haalbaar om op bepaalde gelegenheden een rendabele nachtservice op te zetten. Studenten hebben voldoende aan de wetenschap dat er op bepaalde evenementen tussen 1u en 4u twee betaalbare ritten huiswaarts zijn.â
âSommige grote Brusselse evenementen kunnen beroep doen op nachtvervoer van de MIVB.â pikt Isabeau in. In het recente verleden werden vanuit de Brusselse onderwijsinstellingen bij bepaalde evenementen ook met privĂ©maatschappijen campusshuttles ingericht. âMisschien kan er in overleg wel een formule gevonden worden om deze dienstverlening bereikbaar te maken voor studenten die zich collectief willen organiseren rond bepaalde evenementen. En haalbaar voor studenten-organisatoren. Het heeft geen zin om een centrale fuifzaal op te zetten, als ze onbereikbaar is voor heel wat Brusselse studenten. Wij willen hierover het debat aangaan met de bevoegde instanties.â Tijdens de Week van de Studentenraad pendelden de VUB-studenten alvast gretig tussen Jette en Etterbeek in hun eenmalig gehuurde partybus.
In âcombinerenâ zit het woord âerenâ
De ludieke actie van de studentenraad van de VUB in het kader van hun mobiliteitsdebat ging echter over meer dan fuiven alleen. âHet is fantastisch nieuws dat de MIVB-abonnementen voor studenten terug van 120 naar 50 euro zakken. De prijs was voor vele pendelstudenten een drempel bovenop de Buzzy Pass van De Lijn of het treinabonnement.â looft Thijs het recente initiatief van de MIVB en het Brussels Gewest. âMeer studenten zullen dit extra abonnement overwegen om naast het pendelen ook de stad te ontdekken.â
âHet probleem blijft echter het uitblijven van beleid en info rond combi-abonnementen.â, meent Isabeau. âHeel wat Brusselse studenten combineren cumulatief minstens twee abonnementen. De regionalisering van het openbaar vervoer leidt soms tot heel wat absurde situaties in een regio waarin De Lijn, TEC, NMBS en MIVB operationeel zijn. Studenten die thuis zijn in Brussel en daarbuiten kunnen een mooie collectie kaarten in hun portefeuille aanleggen om te reizen tegen studententarief. Er zou beter Ă©Ă©n systeem zijn.â Met de MOBIB-kaart is er alvast een potentiĂ«le drager voor combiabonnementen, ook voor studenten. De studenten zijn dankbaar voor de individuele investeringen van hun tweede thuis Brussel, maar spoort de nationale vervoersoperatoren aan tot het ontwikkelen en het communiceren van een beleid rond combitickets op studentenmaat.
Studentenservicedesk Br(ik liet alvast weten de studenten te willen ontvangen voor een gesprek en hen te begeleiden in het formuleren van een concrete vraag naar de overheidsinstanties. Ook de VUB is bereid mee het mobiliteitsdebat te voeren.