Mentor & Professional Pieterjan Van Biesen studeerde Handelsingenieur en is Head of Marketing and Communication bij Natan
Wil jij net zoals Pieterjan Handelsingenieur studeren? Ontdek dan snel de opleiding!
Heb je na het lezen van dit artikel specifieke vragen voor Pieterjan? Of ben je gebeten door zijn profiel? Contacteer hem dan zeker via LinkedIn.
Pieterjan Van Biesen koos op het allerlaatste nippertje om Handelsingenieur aan de VUB te studeren. Met de brede basis die hij in die opleiding meekreeg zou hij nog alle kanten uit kunnen en dat bleek ook het geval. Hoewel hij zichzelf niet omschrijft als een fashionisto, rolde Pieterjan na zijn studies de mode-industrie dankzij zijn thesis. Hij werd General Manager en later International Recruiting & Training Manager bij Abercrombie & Fitch. In 2015 verhuisde Pieterjan naar het Belgische modehuis Natan, waar hij startte als Retail Manager en nu aan het hoofd staat van het Marketing- en Communicatiedepartement.
“Ik heb tot op het ogenblik dat ik mij inschreef getwijfeld over mijn studiekeuze. Uiteindelijk ben ik blij dat ik voor Handelsingenieur ging. Zo’n diploma geeft toch een zeker gewicht aan je profiel. Zelf zit ik regelmatig in vergadering met mensen van de bank, allerhande consultants etc. Dan is het wel handig dat ik dezelfde taal als hen spreek. Bovendien gaat je opleiding niet enkel over kennis opdoen. Het gaat over leren studeren en leren omgaan met uitdagingen op de korte termijn. Je ontdekt wie je bent als mens en hoe je zal zijn als collega of baas. De universiteit is de start van alles.”
Minder perfectionistisch zijn helpt
Pieterjan is een go-getter. Hij gelooft rotsvast in resultaat boeken. Hoe je dat doet, vindt hij minder van belang. Dat Pieterjan nooit de hoogste punten behaalde aan de universiteit, compenseerde hij ruimschoots tijdens zijn eerste jaren op de arbeidsmarkt. Hij was een echte workaholic die tot het uiterste ging voor zijn job, maar hij ontdekte ook dat perfectionisme niet noodzakelijk tot betere resultaten leidt. Pieterjan leerde om de dingen los te laten als het resultaat er mag zijn, iets dat hij ook anderen aanraadt.
“Aan de universiteit was ik altijd jaloers op de studenten die al hun lessen netjes konden bijhouden en hoge punten haalden. Dat talent had ik niet en dat maakte mij wel eens onzeker. Toen ik net aan het werk ging, merkte ik dat mijn moment gekomen was. Ik wou mezelf bewijzen en heb tien jaar lang keihard gewerkt. Intussen werk ik nog steeds hard, maar ik heb ingezien dat dat perfectionisme dat ik als starter had, nergens voor nodig is. Ik werk in een middelgrote organisatie en er is simpelweg niet genoeg tijd in een dag om alles tot in de puntjes uit te werken. Bovendien maken die laatste uren werk het resultaat niet altijd beter. Soms moet je gewoon kunnen loslaten en doorgaan.”
De kracht van enthousiasme
Pieterjan kwam terecht in de modesector dankzij zijn thesis die ging over strategische winkelinterieurs. Daarin onderzocht hij onder andere Abercrombie & Fitch, waar hij eerst als trainee aan het werk ging, vervolgens als General Manager en tot slot als International Recruiting & Training Manager. Toen hij er startte, was het bedrijf in volle internationale expansie en kreeg Pieterjan de kans om de wereld rond te reizen. Dat vond hij geweldig, maar de job was ook hard werken. Als 22-jarige kreeg hij de leiding over een team van 250 mensen, een echte uitdaging als starter.
“Ik had in het begin best wel wat stress om zo’n groot team te moeten leiden. Gelukkig kan ik daar best wel goed mee omgaan. Ik ben er gewoon vol voor gegaan en die ervaring heeft mij veel bijgebracht. Aanvankelijk dacht ik dat ik autoritair moest zijn, maar al snel zag ik in dat dat niet nodig was. De kracht zit erin om mensen te enthousiasmeren en dat doe je niet noodzakelijk door streng te zijn. Als je net begint denk je vaak dat je jezelf een rol moet aanmeten, maar eigenlijk is de key om gewoon jezelf te zijn."
Vorm doet ertoe
In 2015 startte Pieterjan als Retail Manager bij het Belgische modehuis Natan. Hij opende nieuwe winkels van het merk in Amsterdam en Parijs en dacht na over het interieur en de strategie van de bestaande Belgische winkels. Sinds 2017 staat Pieterjan aan het hoofd van de Marketing- en Communicatieafdeling van Natan. Hij is onder andere verantwoordelijk voor marketing, advertising, social media en client intelligence. Daardoor weet Pieterjan als geen ander hoe belangrijk vorm en uitstraling zijn voor een bedrijf.
“Dat ik in de modesector werk, betekent niet dat ik altijd gekleed ga volgens de laatste mode, maar wel dat ik sterk begaan ben met vorm en esthetiek. Vorm doet er altijd toe en is ongelofelijk belangrijk. Denk maar aan presentaties die inhoudelijk sterk zijn, maar er lelijk uitzien of slecht gegeven worden. De kans dat die aanslaan bij het publiek verkleint dan aanzienlijk. Ook je kleding is belangrijk. Als je ergens op sneakers aankomt, krijg je een heel ander imago toegewezen dan wanneer je een geklede schoen draagt. Wees je dus steeds bewust van de manier waarop je jezelf of je werk presenteert.”
Pieterjans tips & tricks
Voor generatiestudenten: Ga ervoor en vraag je niet steeds af of je wel of niet de juiste keuze hebt gemaakt. Je kan altijd nog een draai geven aan je diploma en uiteindelijk in een heel andere richting belanden in het werkveld.
Voor laatstejaarsstudenten: Niet alleen je studie is van belang. Gebruik de tijd die je hebt als student om je blik te verruimen, de stad in te trekken en het leven te ontdekken. Boek sporttickets, ga naar musea en doe vooral wat je interesseert. Dat zijn ervaringen die niemand je later nog kan afnemen.
Een dag op de job van Pieterjan
In mijn job als hoofd van de Marketing- en Communicatieafdeling heb ik geen doorsnee werkdagen. Zo was ik dit weekend in Amsterdam voor de fashion week om onze défilé in goede banen te leiden en reis ik volgende week naar Parijs om een showroom op te zetten. Daarnaast heb ik vaak meetings met persbureaus, houd ik onze online business in de gaten en ben ik ook bezig met het uitdenken en realiseren van concepten. Het grote doel van mijn job is ervoor zorgen dat Natan zichtbaar is op alle markten en platformen, om zo uiteindelijk meer kleren te verkopen. De mode verandert om de zes maanden, wat betekent dat wij ook elk half jaar op zoek moeten gaan naar nieuwe manieren om mensen te prikkelen. Daarbij moeten we steeds verder gaan en sterker worden en dat is best uitdagend. Zo ontwikkelden we in het verleden al een pralinedoos voor Neuhaus, filmden we een documentaire in samenwerking met het modemuseum en werken we nu samen met Brussels Airlines. Het is best verslavend om jezelf steeds te moeten heruitvinden en ik vind het leuk om telkens voor nieuwe uitdagingen te staan.
Geïnspireerd door Pieterjan? Ontdek dan de opleiding Handelsingenieur of contacteer hem via LinkedIn.