De namen van de vijf eredoctoren waren al bekend: econome Deirdre McCloskey, fysicus Paul Ginsparg, arts en expert sociale geneeskunde Willem Van Mechelen, socioloog Gary Marx en schrijver en ex-politicus Jan Terlouw. De in Vlaanderen bij het brede publiek meest bekende, Jan Terlouw, sprak op het einde van de ceremonie het dankwoord uit in naam van alle kersverse VUB-eredoctoren. De wetenschapper die in zijn lange leven ook succesvol jeugdschrijver en dito politicus was geweest, bekende zich toch het meest thuis te voelen aan een universiteit. “It’s rarely that institutions cross borders,” zei hij, “But there are exceptions and these are universities.”

The courage to break down walls
Dat Jan Terlouw grenzen heeft doorbroken, staat buiten kijf. Maar ook de andere eredoctoren deden dat met hun werk. Caroline Pauwels wees erop in haar toespraak. Over het slechten van muren spreken is één ding, het daadwerkelijk doen een ander, zei ze, en ze somde de verwezenlijkingen op dit vlak van de eredoctoren op: “The courage to to transform economics into a much broader value narrative (over Deirdre McCloskey), the audacity to totally break open the closed world of academic publications (over Paul Ginsparg), the resolution to improve the health of an entire society through insights from sports medicine (over Willem Van Mechelen), and the helicopter approach to study various forms of surveillance and thus come to innovative, new insights.(over Gary T. Marx).

​Ook de muzikale gast was er een die grenzen doorbrak: Jef Neve, de jazzpianist die evengoed een stuk klassiek in zijn pianospel verwerkt als uitstapjes waagt naar het lichtere popgenre. Hij had de eer de uitreiking van de eredoctoraten af te ronden, niet zonder dat gastvrouw Anabelle Van Nieuwenhuyse het publiek eraan herinnerde dat de VUB in november ook nog eredoctoraten uitreikte aan de Italiaanse politica en activiste Emma Bonino en de inwoners van het eiland Lampedusa een eredoctoraat.

Het volledige fotoalbum kan je hier vinden.