Word leider van de toekomst met Campusmun!

Ben jij een VUB’er die geïnteresseerd is in politiek en de Verenigde Naties? Droom je van een carrière in de diplomatieke wereld? Zou je graag meer inzicht krijgen rond de crisis in Oekraïne en wat er daar werkelijk aan de hand is? Dan is CAMPUSMUN iets voor jou!

Elk jaar organiseert VUBMUN, een diplomatieke vereniging aan de VUB, CAMPUSMUN. Een MUN is een simulatie van de Verenigde Naties, waarbij je samen met andere VUB’ers actief naar resoluties zoekt rond een bepaald maatschappelijk thema. Je krijgt hierbij een land toegewezen, waarvan je de positie vertegenwoordigt.

Dit jaar vindt CAMPUSMUN plaats op 19 mei op de campus in Etterbeek. Het thema is de crisis in Oekraïne. Het uiteindelijke doel van de simulatie is dat je je land zo goed mogelijk vertegenwoordigt en samen met de andere landen (vertegenwoordigd door andere studenten) tot creatieve beleidsideeën komt om de crisis aan te pakken. De voertaal is meestal in het Engels.

Na je inschrijving voor CAMPUSMUN krijg je een handleiding rond de participatie in een MUN en rond het thema van de Oekraïnecrisis en krijg je je land toegewezen. In de voorbereidende periode mag je ook vragen stellen aan de organisatie. Het project daagt je namelijk goed uit, want als geëngageerde VUB-student neem je op 19 mei zélf de touwtjes in handen. Jij kan dus de simulatie mee vormgeven! Dat doe je via speeches, teksten schrijven, onderhandelen, onderzoeken en debatteren. Zo kom je uiteindelijk tot de creatieve oplossingen voor jouw toegewezen land het thema van de Oekraïnecrisis. Op die manier krijg je een diepgaand inzicht in het thema. Klinkt dit als iets voor jou? Twijfel dan niet en schrijf je nu in!

Vacature

Je bent…
  • Geïnteresseerd in maatschappelijke problemen, en dan vooral de crisis in Oekraïne
  • Geïnteresseerd in politiek
  • Iemand die durft opkomen voor zijn/haar ideeën met respect voor die van een ander
Je hebt…
  • Een goede kennis van het Engels
  • Een vrije agenda op 19 mei
What’s in it for you?
  • Je krijgt de kans om vaardigheden te verwerven zoals leiderschap, teamwork, debat-en onderhandeltechnieken, speechen en probleemoplossend denken
  • Je krijgt de kans om je (theoretische) kennis van politiek in de praktijk te brengen
  • Een inzichtrijke dag vol leermomenten waarbij je het gevoel krijg dat je iets kan betekenen in de wereld van vandaag

Projectleider: Ines Van Elderen

E-mail: Ines.Van.Elderen@vub.be

*Als Urban Engaged University roepen we onze VUB-community op om mee te bouwen aan een betere wereld via maatschappelijk engagement. Op het platform “De Wereld Heeft Je Nodig”  verzamelt de VUB maatschappelijk zinvolle projecten, waar studenten, medewerkers, alumni en sympathisanten rond kunnen samenwerken. Deze projecten vertegenwoordigen de universiteit niet. De initiatieven en communicatie zijn voor rekening van de organisatoren van het project, en vertolken geen standpunt van de universiteit.