Word mentor bij Duo for a Job!

VUB is op zoek naar staff en alumni ouder dan 50 jaar! Vind je sociale cohesie belangrijk? Zou je graag het leven van een jongere met een migratieachtergrond veranderen en tegelijk het jouwe verrijken? Dan is Duo for a job iets voor jou!

Jongeren met een migratieachtergrond hebben het vandaag de dag enorm moeilijk om aan een job te geraken. Dat komt doordat er geen gelijke toegang tot de arbeidsmarkt is. De coronacrisis maakte die situatie nog erger, want er zijn minder jobkansen en meer sociale en financiële problemen bij jongeren met een migratieachtergrond. De toegang tot openbare dienstverlening is bovendien moeilijker geworden. Een mentor kan wonderen doen in de zoektocht naar een goede job! Daar kan jij als trotse VUB-alumnus dus een belangrijk verschil in maken!

Concreet bied je je via Duo for a Job aan om mentor te worden van een jongere met een migratieachtergrond. Je begeleidt die persoon in zijn of haar zoektocht naar een job en ondersteunt hem of haar waar dat nodig is. Gedurende zes maanden kom je wekelijks 2 à 3 uur samen. Tijdens die momenten toets je af wat de jongere nodig heeft. Dat kan gaan van hulp bij het opstellen van een CV, naar de voorbereiding op een sollicitatiegesprek tot hoe ze iemand kunnen laten zien wat hun sterke punten zijn. Momenteel vinden die afspraken door de huidige coronamaatregelen online plaats. De jongeren kunnen alle ondersteuning en hulp hard gebruiken. Daar kan jouw ervaring dan ook het belangrijke verschil bij maken! Twijfel dus niet en wordt mentor bij Duo for a Job!

Vacature

Je bent…
  • Een VUB-alumnus die als 50+’er je vaardigheden graag wil aanleren aan de jongere generatie

Je hebt…
  • Een vrije agenda voor 2 à 3 uurtjes per week, over een periode van zes maanden

What’s in it for you?
  • Je levert een belangrijke bijdrage aan de maatschappij
  • Dankzij jouw vaardigheden en kennis help je met de groei van de nieuwe generatie
  • Je leert zelf ook bij van de jongeren
  • Je krijgt een beeld van de leefwereld van jongeren met een migratieachtergrond
  • Je creëert een echte band met de jongeren

Projectleider: Nellie Konijnendijk

E-mail: Nellie.Konijnendijk@vub.be

*Als Urban Engaged University roepen we onze VUB-community op om mee te bouwen aan een betere wereld via maatschappelijk engagement. Op het platform “De Wereld Heeft Je Nodig”  verzamelt de VUB maatschappelijk zinvolle projecten, waar studenten, medewerkers, alumni en sympathisanten rond kunnen samenwerken. Deze projecten vertegenwoordigen de universiteit niet. De initiatieven en communicatie zijn voor rekening van de organisatoren van het project, en vertolken geen standpunt van de universiteit.