De cursus

De cursus “Engels voor docenten” is bedoeld om ondersteuning te bieden aan docenten die vakken doceren in het Engels, maar voor wie Engels een tweede of vreemde taal is. Er zijn drie verschillende modules die onafhankelijk van elkaar lopen in de cursus.

Communication for University Teaching: In deze module zullen we de manieren verkennen waarop we beter de 'discourse intonation' (thought groups, prominence en pitch change) methode kunnen toepassen om de communicatieve waarde van spraak in cross-culturele interactie te verbeteren. We zullen vooral bekijken hoe we onze manieren van spreken kunnen verbeteren door oefening. De lessen behandelen bepaalde thema’s van lesgeven en grammatica die met audio/video of leesmateriaal en praktische oefeningen worden geïllustreerd. Deze module is bedoeld om een platform te zijn, waar docenten vanuit een groepsperspectief, discussiëren over het combineren van de juiste methodologie en taalgebruik om de kwaliteit te verbeteren van het lesgeven. Deze module bestaat uit 10 sessies van telkens 2 lesuren.

Voor wie?

Deze cursus is bedoeld voor VUB-docenten (doctor-assistenten en praktijkassistenten zijn inbegrepen). Voltijds PhD studenten komen niet in aanmerking voor deze cursus. Externe docenten kunnen zich inschrijven voor deze cursus indien er nog plaats is. Gelieve hiervoor een e-mail te sturen naar acto@vub.be.

Geïnteresseerden die de cursussen niet kunnen volgen, kunnen afspraken maken voor individuele begeleiding met de cursusdocent via Jianwei.Xu@vub.be.

Docent

Jianwei Xu heeft een doctoraat in toegepaste taalkunde en een master in TESOL van La Trobe University, Australië. Ze heeft jaren ervaring als docent Engels als tweede/vreemde taal in het hoger onderwijs.  Haar onderzoek richt zich vooral op sociaal-culturele perspectieven op taalverwerving en taalonderwijs, intercultureel onderwijs, en meertaligheid en het onderwijs van minderheidstalen.

Waar en wanneer?

Vrijdag 10-12u. De lessen starten op vrijdag 24/02/2023 en eindigen op vrijdag 12/05/2023. De data van de lessen vind je op het inschrijvingsformulier.

Inschrijvingsvoorwaarden

Schrijf in voor 22 februari 2023.

Prijs

VUB-personeel: gratis