MyKot

Op mykot.be vind je meer dan 3300 koten, studio's en appartementen voor studenten in Brussel. Als je interesse hebt in een van deze kamers moet je rechtstreeks contact opnemen met de eigenaar, maar Brik controleert de kwaliteit van deze koten, zorgt voor een modelhuurcontract en bemiddelt bij conflicten.

Zoek een kamer op MyKot

Brik Studentenkoten

Brik is een samenwerkingsproject van alle Nederlandstalige universiteiten en hogescholen in Brussel. In totaal beheert Brik meer dan 350 koten, studio's en flats, verspreid over de 19 Brusselse gemeenten. Daarnaast treden de medewerkers van Brik op als bemiddelaars en kwaliteitscontroleurs bij meer dan 3300 andere studentenkamers.  Ze regelen alles van de studentencontracten tot het dagelijkse onderhoud van de gebouwen. De prijs voor een kamer in het centrum van Brussel start vanaf € 323, exclusief nutsvoorzieningen. De huurprijzen van de studentenkamers zijn afhankelijk van de ligging, het gewenste comfort en de grootte van de kamer.

Huur een kot van Brik

Huurtoelage voor Brik-koten

Net zoals bij de kamers van de VUB kan je voor een kot dat je huurt via Brik een huurtoelage krijgen. Contacteer de medewerkers van Studiefinanciering om te bekijken of je in aanmerking komt.

2022_Rood logo_Brik_VUB

Studentenhuizen van VUB-partners

Een andere mogelijkheid is om een kot te huren in een studentenhuis van een van de VUB-partners, zoals U-Residence, Bru Upkot en Brusello XL. Al hun kamers zijn gevestigd op of in de buurt van de VUB Main Campus in Etterbeek. Zoek je een kamer in de omgeving van de VUB Health Campus in Jette? Bekijk dan het aanbod van Jet Upkot. In centrum Brussel is studentenhuis Brusello een goede optie.

Bru Upkot

• Upgrade Estate bouwt studentenhuizen met bemeubelde kamers en uitgebreide faciliteiten, zoals Bru Upkot, met 216 kamers/studio’s nabij de VUB Main Campus in Etterbeek.
  • De huurprijzen schommelen tussen de € 465 en € 955 per maand (kosten inbegrepen), naargelang het type kamer.

2022_Upkot_Brussel_VUB
2022_Studenten zitten bij U-Residence_VUB
U-Residence

• Privépartner met studentenkamers in de U-Residence op de VUB Main Campus in Etterbeek.
  • ‘Long stay’ (12 maanden) is exclusief voorbehouden voor studenten van VUB, ULB, EhB of Vesalius College: voor hen zijn er 64 studio’s uitgerust met een bureau, sanitair en kitchenette.

Brusello XL

Studence heeft met Brusello XL een residentie op wandelafstand van de VUB Main Campus in Etterbeek. Deze nieuwe residentie (2020) biedt 129 bemeubelde kamers en studio’s met privatief sanitair & gemeenschappelijke ruimtes voor ontspanning en comfort.

2022_Kot_Brusselo XL_Brukot_VUB
2022_Jet-Upkot_Brussel_VUB
Jet Upkot

Upgrade Estate bouwt studentenhuizen met bemeubelde kamers en uitgebreide faciliteiten. Nabij de Brussels Health Campus in Jette biedt Jet Upkot 143 kamers/studio’s aan. De huurprijzen schommelen tussen de € 465 en € 955 per maand (kosten inbegrepen), naargelang het type kamer.

Foto-album

Sociaal Verhuurkantoor voor studenten (S.V.K.S.)

Het S.V.K.S. is een vzw opgericht op initiatief van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en het hoger onderwijs in Brussel. Het werkt volgens het principe van de Sociale Verhuurkantoren (S.V.K.), maar richt zich uitsluitend tot studenten. Het heeft tot doel de studenten met een bescheiden inkomen in staat te stellen een studentenwoning te huren in Brussel tegen een lagere prijs dan de klassieke marktprijs.

Om toegang te krijgen tot huisvesting via het S.V.K.S moet je aan een aantal voorwaarden voldoen :

• je beschikt niet over inkomsten die de inkomstengrens voor sociaal logement te boven gaan
  • je volgt voltijds les in een hoger onderwijsinstelling en bent er regelmatig ingeschreven
  • je bent maximum 35 jaar oud bij eerste jaar hoger onderwijs
Flyer SVKS (Zelf een kot huren)