logo

Poincaré

De wereld heeft je nodig. Weet je waarom? Omdat hij nood heeft aan individuen die zich niet laten temmen door tradities of taboes. Die allergisch zijn voor onredelijkheid. Die mee de hemel bestormen om het hier op de wereld menselijker te maken. Welkom in onze warmhartige kritisch denkende VUB-community.

Cool without a purpose

Nina vertelt

Kunst maken en leren over jezelf

Willy over zijn 'denkerke'

Een redelijk eigenzinnige studententijd

Ontdek Studiekring Vrij Onderzoek

"It is by logic that we prove, but by intuition that we discover. To know how to criticize is good, to know how to create is better." - Henri Poincaré

Aan de VUB brengen tientallen wetenschappers, studenten en medewerkers dit inzicht van Henri Poincaré dagelijks in praktijk. En jij? Wat drijft jou? Laat je inspireren of kom zelf in actie!

Humanistisch sculpturenpark

Ontdek de permanente en tijdelijke werken

Films die je wereldbeeld in vraag stellen


Vind je purpose - laat je inspireren.

Ontdek de filmkeuze van Lisa Ahenkona

Opiniestukken Redelijk Eigenzinnig

Houd je kritische geest scherp

Heb jij zelf een geweldig project?

Geef het een boost

Meer verhalen over Poincare

Lees meer

Hou jij ook zoveel van onze kritische VUB community?

Zet je in voor één van de projecten binnen Poincaré

Hannah Arendt Instituut

ReThink - ReAct

De wereld heeft je nodig

En vooral jouw kritische stem en frisse kijk op het debat. Vanaf het najaar organiseert De Wereld Heeft Je Nodig denktanken over de VUB als Urban Engaged University van de toekomst. Samen met een groep geëngageerde VUB’ers werk je een toekomstgerichte visie uit omtrent Poincaré. Ben jij helemaal klaar om je expertise om te zetten in engagement voor de wereld? Meld je dan meteen aan via het contactformulierom op de hoogte te blijven.

Prof. Dr. Bart Van Kerckhove

Verantwoordelijke atelier Poincaré
Prof. Dr. Bart Van Kerckhove

Contact
Klik op de banner hieronder en doe mee!

Onderzoeksgroep
CLPS

Heb jij een kritische stem en frisse kijk?

Dan heeft atelier Poincaré jou nodig!

Ik doe mee

International Student Platform

Ontdek

Redelijk eigenzinnig

Ontdek

Het ondenkbare experiment

Ontdek

Sustainability, an interdisciplinary approach

Ontdek het keuzevak

Keuzevak: Redenlijk eigenzinnig

Meer info

Jouw project hier?


DAT KAN! KLIK HIERONDER OP DE BANNER EN GEEF JOUW PROJECT EEN BOOST!

Caroline Pauwels Noodfonds

Ontdek

Mindblowers

Ontdek

Maebar

Ontdek

Difference Day

Ontdek

Studiekring vrij onderzoek

Ontdek

Critical thinking within Islam

Ontdek

Heb jij ook een geweldig project?

Dan heeft de wereld ook jou nodig!

Geef je project een boost

VOORBIJE PROJECTEN EN EVENTS

Aan de VUB zijn er door de jaren heen honderden projecten opgestart. Sommige zijn ondertussen voorbij. Die ontdek je hieronder.  

Open lab summerschool

Ontdek

Hoe wapen je jezelf tegen fake news?

Acht studenten Communicatiewetenschappen maakten een videoreeks over vals nieuws en hoe je je jezelf er tegen kan wapenen. De eerste stap is om vals nieuws te herkennen. Dat is niet zo makkelijk als het lijkt. Daarom vroegen ze vijf experten om tips waarmee je echt van vals nieuws kan onderscheiden.

Bedankt Gijs Lambrechts, Eline Celis, Florian Stegen, Gemma Kampayana, Nina Ronsmans, Ophélie Mutabazi, Chaïmae Ouniaen en Arthur Niyigenga. De wereld heeft jullie nodig!

Dit project is een samenwerking tussen het Hannah Arendt Instituut  en de opleiding Communicatiewetenschappen van de Vrije Universiteit Brussel.

Ontdek meer kritische VUB stemmen

Ontdek nu

Heb jij ook een kritische kijk op de wereld? Dan schuilt er een Poincaré in jou!

De Poincaré projecten hebben jou nodig

De tip van Jan: check de bron

Klopt dit wel? Dat is de eerste vraag die je jezelf best stelt wanneer je een spectaculaire titel leest. Lijkt iets te mooi of te erg om waar te zijn, kijk dan vanwaar die info afkomstig is. Is de bron betrouwbaar? Geen zin om zelf voortdurend te factchecken? Dan raadpleeg je best erkende nieuwsbronnen zoals VRT NWS, zulke redacties staan garant voor een sterke factchecking.

Deze video is gebaseerd op een tip van van Jan Jagers, freelancejournalist voor Knack en docent aan de VUB. 

De tip van Tim: let op voor een te spectaculaire toon

Is er een spectaculaire titel of een geweldige foto die in geen enkele andere journalistieke bron terugkomt? Waarschijnlijk fake. Bijvoorbeeld door het gebruik van emoji’s wordt er geprobeerd je emotioneel ‘te lokken’. Lijkt de foto of video toch zeer echt? Vergeet niet dat ook dit gemanipuleerd kan zijn. Daarnaast zal beeldmateriaal soms volledig uit zijn context getrokken worden en ingepast worden in een nepcontext.

Deze video is gebaseerd op een tip van van Tim Pauwels, ombudsman bij de VRT nieuwsdienst. 

De tip van Joyce: let op de vorm van het artikel

Veel taalfouten of typo’s zie je over het algemeen niet vaak op een betrouwbare nieuwsbron. Toch veel foutjes of slordigheden in het artikel? Dan moet er al een alarmbelletje rinkelen en kan je misschien best een andere nieuwsbron checken. Erger je je aan de belachelijke hoeveelheid advertenties en pop-ups? Dan is het doel van deze nieuwsbron winst maken, en dus niet de lezers informeren. Best even verder zoeken naar een andere bron dus.

Deze video is gebaseerd op een tip van van Joyce Vissenberg, onderzoekster aan de KU Leuven. 

De tip van Ike: kijk naar het blauwe vinkje

Een video van de Amerikaanse rapper Drake die het nationaal volkslied van België zingt? Waarschijnlijk fake. Nochtans is het niet altijd zo eenvoudig om bv deepfakes te herkennen. Hoe wapen je jezelf hiertegen? Let op visuele aanwijzingen, check de verificatie van de bron die de video deelt en kijk ook even naar andere platformen.

Deze video is gebaseerd op een tip van van Mediawijs en Ike Picone, professor media en journalistiek aan de VUB. 

De tip van Nathalie: lees verder dan de titel

‘Clickbait’, het is een gekende term waarmee we vaak verwijzen naar de misleidende titel van een YouTube-video waarmee de videomaker je wilt lokken. Maar ook bij nieuwsartikels wordt er regelmatig gebruik gemaakt van misleidende titels. Net daarom is het belangrijk dat je niet enkel de titel leest en dan een besluit vormt, je leest best ook de inhoud van het artikel. 

Deze video is gebaseerd op een tip van van Nathalie Van Raemdonck, onderzoekster bij het Hannah Arendt Instituut. 

Heb of ken jij ook een #DWHJN project dat een boost kan gebruiken?

Boost je project