Recht op zijn doel af, zo is Guillaume Gobert (36). Hij wist al snel dat hij in de Olympische wereld terecht wilde komen. Zijn gedrevenheid, passie, kennis en contacten katapulteerden hem tot Marketing & Media Manager bij het Belgian Paralympic Committee. ‘Het is een echte passie.’
Wil je net zoals Guillaume een postgraduaat Sportmanagement studeren? Ontdek dan snel de opleiding! Heb je vragen voor Guillaume na het lezen van dit artikel? Of ben je gebeten door zijn profiel? Contacteer hem dan zeker via LinkedIn.
Guillaume, waarom koos je ervoor om Communicatiewetenschappen en een postgraduaat Sportmanagement te studeren aan de VUB?
‘Ik dacht eerst dat ik sportjournalist wilde worden. Toen ik jong was schreef ik regelmatig artikelen bij foto’s van voetbalmatchen en gaf ik commentaar bij wedstrijden. Iets wat mijn vrienden geweldig vonden. Anderzijds merkte ik dat ik meer wilde doen met de liefde voor taal. Daarom besloot ik Communicatiewetenschappen te studeren.’
‘Gaandeweg ontwikkelde ik meer interesse in marketing en wist ik dat ik in de sport terecht wilde komen. Een postgraduaat Sportmanagement was een logische keuze, ik kon er beide combineren. Ik was vertrouwd met de VUB-omgeving en had verschillende vrienden die dit postgraduaat hadden gevolgd. Veel van hen groeiden door naar marketing jobs in de sportwereld. De opleiding bood vakken aan in taal, marketing en ook praktische zaken die later van pas zouden komen. Ik wist dat ik daarna in voetbal of de olympische wereld wilde terechtkomen.’
Ben je achteraf tevreden dat je een postgraduaat Sportmanagement bij studeerde?
‘In de opleiding kom je veel in contact met mensen die interessant zijn voor je latere carrière in de sportwereld. Zo vraag ik Jos Verschueren, het opleidingshoofd, nog regelmatig om tips. Ik ben via hem aangenomen bij het Paralympisch Comité, anderen gingen naar RSC Anderlecht of naar de voetbalbond.
Het leuke aan dit postgraduaat is dat ze erin slagen om een groep te maken die heel close is. De waarde van zo’n netwerk is enorm.’
Welke prof blijft je bij?
‘Ik denk nog vaak aan Professor Stefaan Van den Bogaert, die Sportrecht gaf. Hij had het over onderwerpen zoals nationaliteitsverandering omwille van de sport. Ik ben achteraf nog met hem naar de testmatchen van Anderlecht-Standard gegaan, onvergetelijk!’
Welk moment uit je studententijd zal je nooit vergeten?
‘De reis naar West Ham United met de medestudenten was fantastisch. We vertrokken ‘s morgens met de bus naar West Ham en keerden ‘s avonds weer terug. En dat binnen de opleiding, geweldig!’
Tips & tricks voor studenten
Eerstejaarsstudenten:
‘Ik herinner me dat de leerstof tijdens de eerste twee jaar in Communicatiewetenschappen heel algemeen was. Ik stelde me vaak de vraag “Waarom zitten die vakken in deze opleiding?”. Nu heb ik echter ontdekt welk nut die vakken hebben en waarom ze in de opleiding zitten. Later kan je die kennis ongetwijfeld toepassen. Achteraf wou ik dat ik vaker had stilgestaan bij de idee “Waarom studeer ik wat ik studeer, wat wil ik exact bereiken?”. Ik had minder moeten denken over wat anderen wilden wat ik bereikte.’
Laatstejaarsstudenten:
‘Ik doe al lang aan job coaching; wat zijn je sterktes, zwaktes, hoe kan je ze het best benutten? Onze werkgever steunt ons daarin. Hoe jong je ook bent, het helpt je op zoek te gaan naar je valkuilen en het helpt om om te gaan met situaties die je op de werkvloer tegenkomt. Is wat je nu doet qua job goed voor je?’
Je loopbaan uitbouwen
Wat hielp je bij het vinden van een eerste job?
‘Ik heb niet moeten zoeken naar een job. Een kennis die bij RSCA werkte met wie ik had gestudeerd, stelde me voor bij het marketingbureau dat dat jaar het RSCA MatchDay Program lanceerde. Ze belden me terwijl ik de Trivlav beklom en ik zei onmiddellijk ja. Na één jaar werk op het Matchday Programma werd dat opgedoekt. Op dat moment kwam er net een job vrij bij het Paralympisch Comité, Jos Verschueren zat daar toen in de jury. Ik heb het succes van het Comité de laatste jaren mee kunnen uitbouwen, echt deugddoend.’
Voor welke skills ben je de VUB vandaag dankbaar?
‘Tijdens mijn studies Communicatiewetenschappen stond ik er niet bij stil, maar ik leerde er veel presentatieskills. Dat is één van de redenen waarom ik binnen het Paralympisch Comité wordt geprezen; ik heb al moeten presenteren voor de Koning, CEO’s, … De marketingbenadering van doelgroepen naar doelen, messaging enzovoort, dat zit er nog steeds ingebakken. Het is niet meer voldoende om een bepaald topic sportief te benaderen, je moet een verhaal maken en continu aan PR doen. Je bent je niet bewust van wat je allemaal opslorpt qua skills.’
Hoe is je job als Marketing & Media Manager bij het Belgian Paralympic Committee vandaag?
‘We zijn in volle evolutie. Wereldwijd zijn de Paralympische Spelen gigantisch aan het groeien. Ook omwille van de versmelting met het Olympisme. Het is een enorm veelzijdige job. Dat past enorm goed bij mijn persoon. Ik ben geen specialist, maar een generalist. Ik ben van veel markten thuis en ben graag in vele domeinen actief. Ik maak campagnes maar ik doe ook zelf nog steeds aan copywriting rond sportieve resultaten; ik bereid hospitality voor, beheer partnerships en ben sinds mijn start de rechterhand van de voorzitter.‘
Zijn mentors belangrijk voor jou?
‘Een mentor is enorm belangrijk. Iedereen heeft nood aan een persoon zoals Anne d’Ieteren, zij is recht door zee en gaat er volledig voor. Zij matcht goed met mij. We zijn niet hetzelfde maar we vormen een enorm goed duo.’
Wat is voor jou de Olympische gedachte?
‘Het is een aparte wereld. Het Paralympische is het Olympisme met een zeer sociale kant. Ik ben een empathisch persoon die veel belang hecht aan eerlijkheid en gelijkheid en die idee van inspiratie, werken aan potentieel, verbeteren van een leefwereld van personen dankzij sport is voor mij meer dan de moeite waard. Het is een echte passie. Mijn werk en leven zijn versmolten en dat is enorm waardevol.’
‘Ik ben altijd op zoek naar nieuwe werkwijzen en probeer steeds om het maximum uit elke situatie te halen. Ik geef graag een positieve twist aan de dingen.’
Welke skills heb je doorheen je carrière verder ontwikkeld?
‘Ik heb leren compromissen sluiten, dit is ook eigen aan de sportwereld. Sport is in België niet federaal, het is materie van verschillende overheden. Jij moet het land internationaal vertegenwoordigen. Je moet dus constant op zoek gaan naar compromissen tussen verschillende gedachten en meningen. Ik ben dat doorheen de tijd veel rustiger gaan aanpakken.‘
Wat was je grootste professionele uitdaging? Wat heb je eruit geleerd?
‘De uitdaging lag ‘m in het feit dat werk en privé nauw vervlochten waren. Op een bepaald moment waren we met drie. Mijn twee collega’s waren door burn-out gestopt, ik was plots alleen. De kinderziektes waren toen heel duidelijk aanwezig, alles ging heel snel en we konden het niet meer aan. Het heeft me toen enorm geraakt om afscheid te moeten nemen van collega’s. Het onderstreept hoe vervlochten ik ben met het sociale.’
Wat zijn je verdere ambities?
‘Ik heb daar al veel over nagedacht en ik kijk niet al te graag te ver vooruit. Ik zou al heel blij zijn mocht ik in mijn huidige positie, als eerste marketing manager van het Paralympisch Comité, kunnen blijven innoveren en fijne projecten kunnen verwezenlijken.’
‘Parijs 2024 schept zoveel nieuwe mogelijkheden naar de nabije toekomst dat ik opnieuw achter mijn bureau wil gaan zitten. Waar zie ik mezelf over 10 jaar? Als ik kan blijven groeien, dan graag hier!’
Hoe draag je in jouw job bij aan een betere wereld?
‘Wanneer ik thuis ben gaat mijn volle aandacht daarnaartoe. ik probeer mijn waarden over te dragen aan mijn naasten, familie, vrienden, kinderen. Je merkt aan de mensen rondom jezelf dat je sociaal geëngageerd bent via je job. Mocht ik kunnen realiseren dat mensen mij nog steeds aanschouwen als iemand die het goed voorheeft met iedereen, die vecht voor eerlijkheid, gelijkheid,... dan ben ik gelukkig!’
Geïnspireerd door Guillaume? Ontdek dan de opleiding PG Sport of contacteer hem via LinkedIn.