Tijdens het voorbije EK voetbal in Frankrijk hebben we allemaal weer met belangstelling uitgekeken naar de prestaties van de Rode Duivels. Dat onze nationale voetbalploeg bol staat van het talent, lijdt geen twijfel. Dat dit talent niet meer luistert naar Belgisch klinkende namen is sinds het WK 2002 ook een opvallende vaststelling. U hebt deze zomer in de krant niet over het wedervaren gelezen van pakweg Nico Van Kerckhoven, maar veeleer verhalen over Yannick Ferreira-Carrasco, Marouane Fellaini en Divock Origi. Met het EK in het achterhoofd motiveerde dit om na te gaan hoe Rode Duivels van buitenlandse afkomst worden gerepresenteerd in de Vlaamse kranten.
 
Via een framingonderzoek werden 726 artikels uit Het Laatste Nieuws of De Standaard geanalyseerd op overheersende beelden in de berichtgeving. Deze ‘frames’ maakten het mogelijk op zoek te gaan naar de manier waarop de Vlaamse pers Rode Duivels van buitenlandse afkomst beschreef tussen 2002 en 2014.
 
Uit het resultaat bleek dat zowel kwaliteitskrant De Standaard als populaire krant Het Laatste Nieuws dit op haast identieke wijze doen. Zo ligt de nadruk in de berichtgeving over de Rode Duivels met een migratieachtergrond niet meer op hun afkomst. Romelu Lukaku wordt niet beschreven als een Congolese Belg, maar als een volwaardige Rode Duivel. Zelfs een ‘enfant terrible’ als Anthony Vanden Borre wordt weinig of niet afgerekend op zijn buitenlandse afkomst. Dit valt op twee manieren te verklaren. In de eerste plaats lijken de voetbalkwaliteiten van de spelers met een migratieachtergrond van doorslaggevend belang te zijn in de berichtgeving. Dat Romelu Lukaku over een verschroeiend schot beschikt, heeft weinig te maken met zijn Congolese roots.
 
In tweede instantie zien we een opmerkelijke rol voor spilfiguur Vincent Kompany weggelegd. Zo hebben de menselijke en voetballende kwaliteiten van de kapitein van de Rode Duivels een enorm symbolisch overwicht in de sportverslaggeving tussen 2002 en 2014. Een voorbeeld hiervan is de WK-kwalificatiewedstrijd tegen Servië in juni 2013, waarin Kompany met een gebroken oogkas bleef voetballen tot het bittere eind. De manier waarop ‘Vince the Prince’ toen in de pers verscheen, heeft heel wat andere spelers met een migratieachtergrond geholpen om niet langer op basis van hun afkomst te worden geframed in de Vlaamse pers. Integendeel; door Kompany’s voorbeeldfunctie worden zij beschouwd als volwaardige Belgen.