Ook deze krokusvakantie stonden onze deuren wagenwijd open om studenten uit de laatste jaren van het secundair onderwijs eens te laten proeven van de VUB-beleving. Tijdens de openlesdagen kunnen ze kiezen uit lessen van de verschillende faculteiten, om zo eens te kijken of de studie van hun voorkeur nog steeds op nummer één staat na er van top tot teen ingedompeld te worden. We vroegen enkele openlessers wat zij geleerd hebben uit deze ‘ultieme test’.
Flore en Fleur (Hoorcollege Mediageschiedenis)
Zowel Flore als Fleur hadden al langer het idee dat communicatiewetenschappen wel iets voor hen zou zijn. Gezien hun gedeelde interesse besloten om samen eens te kijken of er ook achter de schoolbanken een match is. “De les ging eigenlijk vooral over de boekdrukkunst en de manier waarop kranten en de perswerking geëvolueerd zijn in de loop der jaren. Er zaten best wel wat zaken tussen die we reeds wisten en het was niet altijd even simpel om twee uur aan een stuk geconcentreerd te luisteren, maar al bij al vond ik het zeker interessant”, vertelt Fleur achteraf.
Voor Flore hebben de openlessen niet echt een impact gehad op haar studiekeuze, maar wel op de schoolkeuze: “Ik heb ook nog een andere universiteit bezocht en ik ervaar wel dat de sfeer op de VUB misschien net iets beter bij me past.” Studenten zijn natuurlijk meer dan welkom om op eigen houtje eens te komen luisteren, maar beiden raden toch aan om een vriend(in) mee te nemen: “Het is toch best spannend, zo’n eerste les aan een universiteit of hogeschool. Als je met twee gaat is die drempelvrees meteen weg.”
Pearson (Hoorcollege Economie)
Het klinkt misschien wat vreemd, een vak meepikken dat niet dat je studiekeuze niet optimaal weerspiegelt, maar Pearson overtuigt ons al snel van het nut: “Het is altijd mogelijk dat een bepaald vak niet helemaal je ding is, terwijl het merendeel van de andere vakken 100% binnen je interesses past. Het zou dan zonde zijn om de volledige opleiding zomaar van je lijst te schrappen.” Met die achtergrondinformatie hoeft het niet te verbazen dat Pierson geen economie, maar rechten zal studeren. “En toch vond ik de les echt leerrijk. We hebben geleerd over subsidies en hoe belastingen werken voor consumenten versus verkopers. Dat is ook gewoon nuttige info in het dagelijkse leven.”
Ondanks dat hij al ver staat in het keuzetraject, heeft hij zich toch ingeschreven voor de infodag op 22 maart: “Brochures zijn nuttig, maar ze geven geen totaalbeeld. Ik wil graag nog eens wat cursussen doorbladeren en misschien eens praten met een prof of student.”
Réka en Agnes (Hoorcollege Privaatrecht en Golven en Elektromagnetisme)
Réka is er vandaag eigenlijk vooral bij voor moral support. Ze was maandag al eens langsgekomen voor de les ‘Golven en Elektromagnetisme’ van de opleiding Fysica en Sterrenkunde en ondertussen weet ze zeker dat ze volgend jaar die richting uit wil gaan. “Agnes heeft mij maandag vergezeld, dus nu was het mijn beurt om mee te komen luisteren.” Het idee om rechten te gaan studeren spookte al even door het hoofd van haar vriendin, maar er waren ook andere opleidingen die in haar interesseveld lagen. “Je diploma behalen is een werk van vele jaren. Ik ben hier vandaag dan ook om even de proef op de som te nemen. Rechten leek mij een boeiende opleiding, maar het beeld dat je in je hoofd gevormd hebt kan best wel eens botsen met de realiteit. Gelukkig is dat bij mij niet echt het geval gebleken. Ik was niet altijd mee omdat dit mijn eerste kennismaking is met het juridische, maar daar maak ik me geen zorgen over.”
De weg naar de inschrijvingsbalie vinden bleek het moeilijkste onderdeel van het hele proces: “het was van dat grijs regenweer en we hadden écht geen idee waar we heen moesten. Uiteindelijk hebben we dan toch de weg gevonden, zonder hulp te moeten vragen aan een prof of student”, klinkt het met geveinsde trots.
Victor (Hoorcollege European History, Inleiding tot de Wereldgeschiedenis en Wijsbegeerte)
Victor is de student met het hoogste aantal lessen onder zijn naam: hij gaf een deel van zijn krokusverlof op om al eens te proeven van European History, Inleiding tot de Wereldgeschiedenis en Wijsbegeerte. Was het een zinvolle tijdsbesteding? Wel, daar lijkt het toch op. “Voor de openlessen twijfelde ik sterk tussen geschiedenis en politieke wetenschappen, maar nu ben ik toch meer geneigd om voor geschiedenis te gaan”, wist hij ons te vertellen. “In het begin was het even ongemakkelijk, gewoon omdat je niemand in de aula kent, maar het went snel. Het hielp ook dat één van mijn lessen in een opvallend grote aula afgewisseld werd door een les in een kleiner leslokaal.”
Op zich vond Victor de verschillen met het middelbaar onderwijs niet onoverkomelijk groot, maar hij was wel blij verrast dat de studentengemeenschap in Brussel een stuk diverser is dan op zijn oude school. “Waar ik vandaan kom hoor je Nederlands, Nederlands en nog eens Nederlands, terwijl hier Spaans, Arabisch, Frans en zoveel andere talen in de gangen weerklinken. Voor mij is dat zeker een plus, want het opent je blik op de wereld.
--
Kon je er niet bij zijn tijdens onze openlesdagen, maar heb je het gevoel dat je wel nog wat extra advies kan gebruiken voor het maken van de juiste studiekeuze? Spring op 22 maart dan zeker eens binnen op onze openlesdagen. Blader op je gemak eens door de cursussen, praat met een prof of student en verken onze campus in Jette en Etterbeek met ervaren gidsen. Meer info op vub.be/infomomenten.