Wat de studie vertelt
Overdreven charisma werkt niet. De onderzoekers stelden vast dat zowel een teveel als een tekort aan charisma gepaard gaat met lagere effectiviteitsbeoordelingen door collega’s, ondergeschikten en leidinggevenden. Te charismatische leiders presteren doorgaans minder op operationele taken en hebben daardoor vaak moeite om hun plannen uitgevoerd te krijgen. Weinig charismatische leiders daarentegen krijgen lagere effectiviteitsbeoordelingen omdat ze vaak een gebrek aan visie tonen. Bovendien vonden de onderzoekers dat charismatische leiders dit zelf niet beseffen en het gevoel hebben effectiever te zijn dan minder charismatische leiders.
Maar liefst 600 leiders werden onderzocht. Daarvoor gebruikten de wetenschappers een vragenlijst die peilde naar vier typische karaktertrekken van een charismatisch persoon: hoog zelfvertrouwen, risico’s durven nemen, visionair en enthousiasmerend. Hun oversten, collega’s en ondergeschikten beoordeelden hun effectiviteit.
Een greep uit het persoverzicht
- Persbericht APA (de Amerikaanse vakorganisatie voor psychologen)
- Daily Mail
- CNN
- Science Daily
- NY Daily News
- Eureka Alert!
- NPO Radio 1
- Psychcentral
SIOP Award voor Joeri Hofmans
Eind april vond in Orlando de jaarlijkse SIOP conferentie met uitreiking van SIOP Awards plaats. SIOP staat voor ‘Society for Industrial and Organizational Psychology’. Tijdens dat event nam Joeri Hofmans samen met zijn VUB collega in de experimentele en toegepaste psychologie Jonas Debusscher - ook een van Hofmans doctoraatsstudenten, die promoveerde in 2016 - en collega Filip De Fruyt van de Gentse universiteit de Hogan Award for Personality and Work Performance in ontvangst. Deze award bekroont de beste paper van het voorbije jaar, die getuigt van innovatie in toegepast persoonlijkheidsonderzoek in de arbeids- en organisatiepsychologie. De paper in kwestie? ’Do Personality States Predict Momentary Task Performance? The Moderating Role of Personality Variability‘, gepubliceerd in Journal of Occupational and Organizational Psychology.