Robots in zware industrietakken zijn al lang een een courant verschijnsel. Maar tot nu toe worden deze robots zorgvuldig afgeschermd van de mensen in hun directe omgeving, teneinde ongelukken te voorkomen. Walt, de cobot, illustreert nu dat een veilige samenwerking tussen industriële robots en arbeiders - in één gemeenschappelijke ruimte, zonder veiligheidskooi. – toch mogelijk is.
Walt heeft zwaaiarmen met flexibele gewrichten. Zo wordt vermeden dat een arbeider gewond raakt in het geval van een botsing. Maar dat gaat dan weer ten koste van hun accuraatheid. Daarom ontwikkelden de projectpartners nieuwe software die de veiligheid van de arbeiders ondersteunt en tegelijkertijd de precisie van cobots met 60% verhoogt.
Maar ook de kennisoverdracht en communicatie tussen mens en cobot kwam tijdens het project uitgebreid aan bod. Zo werd technologie ontwikkeld die operatoren toelaat een complexe taak te demonstreren, waarna die taak op een flexibele manier door de cobot kan worden uitgevoerd. Bovendien werd er ingezet op het gebruik van gebaren om met de cobot te communiceren.
Walt, de cobot die nu in de Audi-fabriek werkzaam is, krijgt zijn instructies door middel van handgebaren van de arbeiders met wie hij samenwerkt. De cobot heeft bovendien ook een eigen gezicht dat hij gebruikt om met de arbeiders te communiceren. Daarmee maakt hij onder andere duidelijk dat hij een instructie begrepen heeft.
Het ClaXon-project dat heeft geleid tot Walt bewijst dat de imec.icon-werking een belangrijke motor is voor hightechinnovatie in Vlaanderen. Het is een vaststelling die ook heel wat media delen. De inpassing van de cobot in het fabrieksproces van Audi is onder meer opgepikt door de krant Het Nieuwsblad, Bruzz, het VRT-journaal andere nieuwsbronnen.
Meer weten over Ingenieurswetenschappen of Robotica? Klik dan zeker door naar onze opleidingspagina's.