Enkel voor studenten met een Belgisch diploma

Wegens administratieve redenen kunnen studenten met een buitenlands diploma, of studenten die een visum nodig hebben, niet starten in het 2de semester. Deze studenten kunnen enkel starten aan het begin van elk academiejaar, in september wanneer het 1ste semester begint.

Starten in februari: kan dit?

Schakelprogramma's, voorbereidingsprogramma's, masters, credit- en examencontracten

Vanaf 1 december kan je via de inschrijvingspagina starten met je inschrijving voor het 2de semester.

Bacheloropleidingen met een verplichte ijkingstoets (starttoets)

Voor opleidingen met een verplichte ijkingstoets is het niet altijd mogelijk om te starten in het tweede semester. Neem contact op via ijkingstoets@vub.be voor meer informatie. Ga hier na of voor de opleiding van jouw keuze de deelname aan een ijkingstoets verplicht is.

Andere bacheloropleidingen

Starten in het tweede semester is mogelijk. De lessen starten op maandag 12 februari 2024.

Hoe schrijf je je in?

Schrijf je online in via deze link. Het is mogelijk dat je na het ondertekenen van je inschrijvingscontract automatisch geregistreerd wordt voor het volledige vakkenpakket. De administratie zal dit zo snel mogelijk rechtzetten, conform het voorgestelde vakkenpakket van jouw opleiding.

Welke vakken?

Aangezien je in het midden van het academiejaar start, kan je enkel de vakken van het tweede semester opnemen. Bekijk hieronder welke vakken mogelijk zijn aan jouw faculteit.

Online infosessie op 13 februari

Ben jij een overstapper van een andere instelling of wil je je eerdere studies hernemen?

Dan is het mogelijk dat jouw vakkenpakket afwijkt van de voorstellen die hierboven staan. Contacteer je studietrajectbegeleider zodat zij ervoor kunnen zorgen dat je zelf je pakket kan aanpassen. Houd wel steeds rekening met de richtlijnen voor een individueel studietraject.

Afwijken van het geselecteerde vakkenpakket

Wil je minder vakken opnemen dan het geselecteerde vakkenpakket van jouw opleiding? Dat kan enkel in geval van een specifiek statuut, uitzonderlijke omstandigheden of indien je reeds een bachelor of master hebt behaald. Je kan hiervoor dit online uitzonderingsformulier invullen. De decaan van je faculteit beoordeelt je uitzonderingsaanvraag en beslist of de afwijking op je studietraject al dan niet wordt toegekend. Eens een beslissing is genomen, word je per e-mail op de hoogte gebracht.

Speciale statuten die in aanmerking komen:

• Werkstudenten: die hun studies combineren met een tewerkstelling van minstens 80 uur/maand.
  • Reflex-statuut: studenten met een functiebeperking, topsporters, studentondernemers en vluchtelingen.
  • Beursstudenten die hun studies combineren met een tewerkstelling van minstens 16 uur/week.
  • Heroriënteren: studenten die veranderen van opleiding in de loop van hetzelfde academiejaar (bij een andere instelling of aan de VUB)

Klaar om te starten in het 2de semester?

Zit je nog met twijfels? Hieronder vind je een antwoord op de meest gestelde vragen rond studeren aan de VUB.