Alesia Gerassimenko is aan het promoveren op ‘Corporate Finance’ aan de faculteit Social Sciences and Solvay Business School op de VUB. De energiecrisis biedt haar – o ironie - een uitgelezen kans om met haar wetenschappelijke expertise uit te pakken. Profiteer van haar kennis om de energierekening te drukken.

Wat is de beste tip om de pijnlijke stijging van de energieprijzen te verzachten?

Het klinkt niet heel creatief, maar de verwarming lager zetten, is de eenvoudigste en meest effectieve manier. Een graad naar beneden scheelt al zeven procent aan kosten. Dus als je van 21 graden naar 19 gaat, scheelt je dat al 240 euro per jaar als je van het huidig prijsniveau uitgaat.

De prijzen zullen wel hoog blijven. Hoewel de markt heel volatiel is, kun je daar op rekenen. Zeker nu het koude weer zijn intrede heeft gedaan.

Maar ik zal een extra tip geven: verwarm niet elke kamer en sluit de deuren om de warmte binnen te houden. Dat geldt natuurlijk ook voor kantoor. Thuis doet een extra donsdeken in de slaapkamer ook heel veel. Of dat ook  mogelijk is voor kantoor betwijfel ik.

Heb je nog meer praktische aanbevelingen?

Samen op dezelfde dag naar het werk gaan. Eigenlijk zet de VUB ons daar indirect al toe aan door op maandag en vrijdag de kachel lager te zetten. Maar het is niet erg om het nog eens te benadrukken. We zijn namelijk na corona thuis blijven hangen. Blijkbaar vinden we dat comfortabel en het scheelt reistijd.

Een ander alternatief is om gezamenlijk in een café of workspace gaan werken. Wat ik nog niet zoveel gehoord heb, maar misschien wel een ideetje is, is om met een aantal mensen bij iemand thuis te gaan werken. Dat scheelt verwarming en je motiveert elkaar ook nog eens.

Een andere invalshoek om de portemonnee te sparen, is een goedkopere energieleverancier te zoeken. Heeft dat zin?

Jazeker, maar het is niet eenvoudig. Bij elke leverancier is het duur, maar onderling zitten er toch nog grote verschillen. Bijvoorbeeld: Voor gas betaalde je deze zomer bij de ene 4437 euro en bij een andere 3498. Dat is 25 procent. Bij elektriciteit hetzelfde verhaal: bij de ene 2409 euro en bij de ander 1913. Daar kun je toch een paar extra jassen voor kopen.

Maar het is moeilijk, zeg je.

De energieleveranciers hebben het inderdaad onoverzichtelijk gemaakt. Als consument zie je daarom door de bomen het bos niet. Ze doen dat opzettelijk, zodat je blijft zitten waar je zit en niet naar een concurrent overstapt.

Een goede methode om het uit te puzzelen zijn vergelijkingsmachines met het GREC-label. Een overzicht daarvan vind je online, inclusief prijsvergelijkingen met de regionale regulatoren.

Zijn we financieel geletterd genoeg om ons hoofd boven water te houden?

Dat hangt van persoon tot persoon af. De een heeft meer kennis dan de ander.  Het beste advies is: verdiep je erin. Als het over mezelf gaat, heb ik het gevoel; hoe meer ik me verdiep, hoe meer ik het gevoel heb dat ik nog niets weet. Online zijn genoeg wetenschappelijke artikelen te vinden. Met kranten moet je toch wel oppassen, die zijn niet altijd betrouwbaar. Ook de overheid zou meer informatie beschikbaar kunnen stellen, bijvoorbeeld met  een ‘one-stop-shop’.

Alesia Gerassimenko

Wat voor maatregelen heb je thuis genomen?

We hebben zo laat mogelijk de verwarming aangezet. Gelukkig huren we een compleet gerenoveerd appartement, dat ook goed geïsoleerd is. Maar toch ga ik vaak naar buiten om op café een koffietje te drinken en te werken. Verder zijn het de normale dingen: de wasmachine op eco-was bijvoorbeeld. Een beetje bijzonder is misschien dat ik bij het koken de laatste twee minuten van de pasta het vuur uit doe. Maar misschien ben ik daar een vakidiootje in.

Wat heeft u op het werk voor maatregelen genomen?

Weinig, de universiteit heeft zelf al de maatregelen genomen. Het enige is dat we meer op dezelfde dag naar het kantoor kunnen komen. Dan is het wel weer spijtig dat er weinig collega’s aanwezig zijn. Niet alleen, omdat fysieke aanwezigheid werkzaamheden gemakkelijker kan maken, maar ook omdat het mentaal gezond is. Thuis werken is ook eenzaam, en dat is een langzaam vergif.