In Brussel groeien 4 op 10 kinderen op in een sociaaleconomisch kwetsbare situatie. De kans om de middelbare school te verlaten zonder diploma, is voor hen alarmerend groot. Alumna criminologische wetenschappen en journalistiek Kelly Van Hoorebeeck en alumnus agogische wetenschappen Edgar Deven zetten zich dagelijks voor TADA in om hun toekomstmogelijkheden te vergroten. “Veel kinderen krijgen het niet allemaal in de schoot geworpen. Ons doel? Ervoor zorgen dat zoveel mogelijk van onze ketjes een secundair diploma behalen.”
TADA bereikte 1800 kinderen in 2022. Deze vzw, ook gekend als ‘ToekomstATELIERdelAvenir’, organiseert op zaterdagen workshops om kansarme kinderen tussen 10 en 13 jaar in contact te brengen met professionals uit het werkveld. Ze geven de prille tieners inzicht in de organisatie van de samenleving, welke rollen je hierin kan opnemen en moedigen hen aan om later zelf een rol op te nemen. “Het doel is dat ze ideeën opdoen om hun toekomst richting te geven. Bijvoorbeeld voor het vak recht gaan we dan ook echt met hen naar de rechtbank en leren ze welke spelers er nog zijn. We doen dan een rollenspel waarbij iemand het openbaar ministerie is, een ander de aanklager, enzovoort”, aldus Kelly, verantwoordelijke voor de weekendscholen bij TADA.
Ervaringsleren en participatie staan in deze lessen centraal. Op een laagdrempelige manier kunnen de kinderen ontdekken zonder de prestatiedruk van beoordelingen of cijfers. Door hen vanaf jonge leeftijd te wapenen tegen demotivatie, pakt TADA de oorzaken van enkele lange termijn problemen aan, zoals schooluitval en werkloosheid. “Je kan het zien als iets tussen een school en een jeugdbeweging. We leren hen op een praktische manier hoe de wereld in elkaar zit, maar we brengen de leerstof over op een speelse actieve manier” zegt Edgar, pedagogisch coördinator bij TADA. En dit doen ze niet alleen. Al meer dan 8700 vrijwilligers hebben zich ingezet om de activiteiten mogelijk te maken.
De impact die Kelly en Edgar creëren bij TADA
Het is een verhaal van Equity, zij die het nodig hebben dat extra duwtje in de rug geven. Het ontmoeten van voorbeeldfiguur die hen de juiste begeleiding biedt maakt dat de kinderen extra gemotiveerd worden. Het verhoogd de kans op een uitweg van hun kwetsbare situatie. Maar waar de inkomens lager liggen en de werkloosheidgraad hoog is, vinden kinderen minder snel hun weg naar zulke rolmodellen. “We willen de maatschappij inclusiever maken door hen kansen te bieden. We verruimen de blik van de volwassenen die ons op zaterdag komen helpen. Indirect zorgen we er zo voor dat ook zij binnen hun werkomgeving inclusiever gaan werken en denken”, zegt Kelly. Het is dus niet enkel belangrijk om de jeugd te informeren, maar ook de brug tussen twee werelden te maken en deze te verbinden. Het resultaat is alvast positief, want meer dan 80% van de vrijwilligers en gastdocenten geven aan dat ze een fijne ervaring hebben overgehouden aan hun tijd bij TADA. “Ik heb de overtuiging als je met jongeren omgaat, je hun leefwereld ook moet begrijpen. Nu kunnen we mensen in het werkveld de kans geven om in contact te komen met kinderen en een impact te creëren”, vindt Edgar.
Maar het gaat nog verder. De positieve aandacht maakt dat coördinatoren als Edgar van dichtbij meemaken hoe kinderen openbloeien en bijleren over hun eigenwaarde als persoon. “Het is de bedoeling dat ze gemotiveerd raken. Doordat professionals met hen in gesprek gaan en ook aan het woord laten, groeit bij hen het geloof dat ze zelf ook zo’n job zouden kunnen uitoefenen. Wie weet kan ik wel voedingsdeskundige worden of journalist”, aldus Edgar. Het is dus geen loutere kennisoverdracht, maar ook een ontdekkingsreis voor de kinderen over wat ze zelf kunnen betekenen in de maatschappij.
“We doen het voor de magic moments. Wanneer een gastdocent de sterretjes in de ogen van het kind brengt en de klik wordt gemaakt”, vindt Kelly. En deze klik brengt hen hopelijk tot het ultieme doel: dat een kind die het traject doorlopen heeft, zelf een voorbeeldrol op zich kan nemen voor de volgende generatie. Ondertussen zijn er al verscheidene jongeren die zelf jaren terug bij TADA gestart zijn, die nu zelf voor de klas staan bij TADA. “Dat geeft zo’n voldoening. Eén van de studenten dacht dat hij verpleegkunde wou studeren en ontdekte bij TADA dat hij meer iets wetenschappelijks wil doen. Een andere student studeert ondertussen computerwetenschappen aan de VUB”, zegt Edgar. Zo is de cirkel rond.
Wil je zelf graag je passie voor je job delen met tieners? Schrijf je in en ontvang steun van pedagogisch coördinatoren als Edgar om een inspirationele workshop mogelijk te maken.