Dit jaar ontvangt VUB-onderzoeker Benoît Henriet de prestigieuze European Research Council Starting Grant van de Europese Commissie, goed voor 1,5 miljoen euro aan onderzoeksgeld. Met de ERC Starter Grant zal Henriet vijf jaar lang onderzoek voeren naar de milieugeschiedenis van het koloniale Centraal-Afrika van ca. 1885 tot ca. 1960. De Vrije Universiteit Brussel heeft sinds de opstart van het Horizon 2020 programma van de Europese Commissie in 2014 al meer dan 160 onderzoek- en innovatieprojecten binnengehaald, goed voor een totale Europese financiering van meer dan 78 miljoen euro.

Benoît Henriet - ERC Starting Grants 2022 – SH6 The Study of the Human Past

Project: FORAGENCY: Foraging, Fishing and Hunting as Agency in Colonial Central Africa (c. 1885 – c. 1960)

Benoît Henriet zal, samen met twee doctoraatsstudenten en een postdoc, onderzoeken hoe gekoloniseerde gemeenschappen in Centraal-Afrika probeerde om het koloniaal kapitalisme te vermijden en te ondermijnen via het gebruik van al bestaande vormen van jagen, vissen en foerageren.

Het project behandelt vier vragen:

1. Welke technieken zette men in voor de jacht, de visvangst en wildplukken?
  2. Welke strategieën gebruikte men om gejaagde en verzamelde producten te verhandelen en te consumeren tegen de koloniale wetten en waarden in?
  3. Hoe mobiliseerde men koloniale economische structuren buiten het koloniale kapitalisme om?
  4. Welke kennis was nodig om te jagen, voedsel te zoeken en te vinden en natuurlijke producten te transformeren?

Het team zal die vragen beantwoorden aan de hand van thematische deelstudies: over drugs- en alcoholproductie en het gebruik ervan, jagen, vissen en foerageren voor levensonderhoud en handel, en het gebruik van de natuur voor geneespraktijken. In elke deelstudie zullen Benoît en zijn team de ecologische interacties tussen vier koloniale steden en hun achterland onderzoeken: Léopoldville (huidig Kinshasa), Brazzaville, Stanleyville (huidig Kinsangani) en Usumbura (huidig Bujumbura).

Het onderzoek combineert archiefgegevens, materiële cultuur, mondelinge getuigenissen en participerende observatie. Dat zal uiteindelijk leiden tot de ontwikkeling van een nieuw conceptueel kader over inheemse ecologieën, aldus Henriet: “Het nieuwe conceptuele kader zal zich op het kruispunt van dekoloniale en posthumanistische studies bevinden. Het zal nieuwe perspectieven openen over de geschiedenis van de inheemse reacties op kolonialisme en kapitalisme.”

Benoît Henriet is docent Geschiedenis aan de Vrije Universiteit Brussel sinds 2018, verbonden aan de onderzoeksgroepen Sociaal-culturele voedingsstudies (FOST) en aan de onderzoeksgroep Expertisecentrum Gender, Diversiteit en Intersectionaliteit (RHEA). Bovendien bracht hij afgelopen zomer het boek “Colonial Impotence: Virtue and Violence in a Congolese Concession (1911-1940)” uit.