De Vlaamse Wiskunde Olympiade is een wiskundewedstrijd die nu bijna veertig jaar bestaat. Hij richt zich vooral op de tweede  en derde graad van het secundair onderwijs. Dit jaar vond woensdag 24 mei de prijsuitreiking van de Vlaamse Wiskunde Olympiade plaats op de VUB-campus in Aula Qa. Het is met 25.000 deelnemers de grootste olympiade in Vlaanderen. De winnaars vindt u op de website van de Wiskunde Olympiade.

De Vlaamse Wiskunde Olympiade vindt elk jaar plaats in drie rondes: de eerste ronde is in januari in de scholen. Daar namen dit jaar dus 25.000 kinderen aan deel. De tweede ronde gaat vervolgens door aan de Vlaamse universiteiten, begin maart. Tijdens deze jaargang werkten ongeveer tweeduizend leerlingen zich daarvoor in het zweet. De beste 150 daarvan mogen deelnemen aan de finale. Deze wordt alternerend in Leuven en in Brussel gehouden.

Japan

De top drie van de wedstrijd vormt de Vlaamse helft van het Belgische team dat naar de Internationale Wiskunde wordt afgevaardigd. Dit jaar gaat de internationale olympiade door in Japan, van 2 tot 13 juli.

Plezier

De wedstrijd bestaat uit wiskundige vraagstukken die de leerlingen op een speelse manier moeten uitdagen en prikkelen. Het is de bedoeling dat ze het plezier van wiskunde inzien. Alle Vlaamse universiteiten zijn graag betrokken bij deze olympiade. Het biedt de universiteiten de mogelijkheden om in contact te komen met zeer getalenteerde leerlingen, die ook potentiele studenten zijn.

Jaarlijkse traditie Don Bosco Halle

Tom Amijs studeerde wiskunde aan de VUB. Een passie die hij doorkreeg van zijn vader, leerkracht wiskunde aan het Don Bosco instituut in Halle. Vandaag geeft Tom zelf wiskunde aan de nieuwe generatie, zoals Robbe Modrie. Mét succes, zo blijkt elk jaar in de Vlaamse Wiskunde Olympiade. Robbe gaat volgend jaar de opleiding Burgerlijk Ingenieur aan de VUB volgen.